Hov, er vi ved at begå samme fejl med OpenAI, som virksomhederne begik med Facebook og Google?

Computerworld mener: Det er tilsyneladende en ren tilståelsessag fra OpenAI: Uden andres beskyttede indhold kan man slet ikke producere gode nok generative AI-systemer. Så spørgsmålet er, hvor langt vi er parat til at gå for at acceptere AI-løsninger? Eller om vi har lært af forrige generations tech-giganter.

Artikel top billede

Silicon Valleys uofficielle motto har i mange år været ”Move fast and break things."

Det lyder farligt, fristende og fremtidsagtigt, og det har givet os spændende nye løsninger, nye måder at gøre tingene på og gigantiske milliardfirmaer som Uber, Wolt, Facebook, Tesla og Google.

Men det er også løsninger, som gang på gang har udfordret og brudt love på områder som taxakørsel, ansættelsesformer, monopoler, trafiksikkerhed og ytringsfrihed.

Nu kan man være utilfreds med taxalovens regler om forsikringer og passagersikkerhed, utilfreds med at være tvunget til at betale pension og sygedage til ansatte eller utilfreds med, at staten vil bestemme, hvor selvkørende din bil må være. Det er helt fair.

Men forhåbentligt kan vi være enige om, at man sagtens kan hylde innovationen, den kreative destruktion og gå på-modet og samtidig synes, at de endelige regler fastsættes bedst i det lokale politiske system frem for at være baseret på Elon Musks seneste flip eller tech-giganters behov for at tækkes aktionærerne.

Ikke mindst, når man bor i et land, hvis globale betydning kan rummes i en afrundingsfejl i de stores firmaers regnskaber.

Vi synes selv vi er vigtige - og så må vi godt

Enig eller ej.

Det er heldigvis den vej, det går, efterhånden som ikke mindst EU får skabt regler og mekanismerne til at håndhæve dem.

Som med alle demokratiske løsninger er det ikke perfekt, og det går ikke hurtigt. Men det sætter rammer for de eksisterende løsninger og udfordrer de nye.

Derfor er det også ekstremt interessant at følge New York Times sagsanlæg mod AI-giganten OpenAI.

Avisen hævder, at OpenAI har brugt mediets indhold til at træne selskabets innovative AI-løsning. Og noget tyder på, at der er tale om en ren tilståelsessag.

I et svar til det britiske parlament og digitaliseringsudvalg, fremhæver virksomheden, at det vil være umuligt at træne moderne AI-modeller uden at kunne suge til sig af alt indhold – inklusive kode, artikler og fotos, som er beskyttet af copyright.

Uden andres ofte beskyttede indhold kan man, ifølge OpenAI, slet ikke producere AI-systemer, som opfylder det, OpenAI kalder behovene hos nutidens borgere.

Et klassisk disruption-argument, hvor firmaets behov for teknologisk fremdrift skal stå over de love, der beskytter den viden, som du, jeg og vores arbejdspladser producerer.

En slags perverteret udgave af Silicon Valley-sloganet, som så i stedet skal hedde "Move fast and steal things".

Det virkede måske for 10 år siden. Men forhåbentligt er vi blevet klogere siden og altså ikke parate til igen at forære vores data til den næste store milliardbiks.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S