Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Yender Gonzalez/Unsplash)

Amazons ’automatiske’ butikker var i virkeligheden styret af 1.000 indere: Nu droppes konceptet

Amazon er ved at droppe ’just walk out’-funktionen i sine amerikanske butikker, men det var faktisk ikke så automatisk, som det virkede.

Amazon er i gang med at droppe funktionen med automatisk check ud i selskabets butikker, hvor kunderne blot kunne tage varer og forlade butikken, og så ville teknologien via kameraer og AI regne ud, hvor meget, der var købt for uden, kunden skulle stå ved et kasseapparat og scanne varerne.

Tony Hoggett, SVP hos Amazons afdelingen for fysiske butikker bekræfter overfor The Information, at Amazons Fresh-butikker vil se i en anden retning.

Det skriver flere amerikanske medier heriblandt The Information og Futurism.

Teknologien – kaldet ’just walk out’ – er blevet brugt i halvdelen af Amazons fysiske butikker, men det tyder på, at den ikke er så automatisk, som det har virket.

Medierne skriver nemlig, at Amazon har brugt 1.000 indiske arbejdere, der har siddet på en anden lokation og holdt øje med optagelserne, sørget for at udcheckningen fungerede korrekt og i praksis fungeret som fjernarbejdende kasseassistenter.

Altså har de holdt øje med kunderne, mens de handlede, ifølge medierne krævede 70 procent af handler med ’just walk out’ menneskelig interaktion.

"Den primære rolle for vores Machine Learning-datamedarbejdere er at kommentere videobilleder, hvilket er nødvendigt for løbende at forbedre den underliggende maskinlæringsmodel," meddeler Amazon til mediet Gizmodo.

Selskabet anerkender overfor mediet, at en at disse medarbejdere validerer "et lille mindretal" af indkøbene, når AI’en ikke slev kan klare ærterne.

The Information skriver, at teknologien til, at kunder blot kan forlade butikker uden handling, er for langsom og for dyr at implementere til at være fordelagtig på nuværende tidspunkt.

Nu satser Amazon i stedet på scannere og skærme, der er indbyggede i indkøbsvognene for at gøre shoppingoplevelsen nemmere. Vognen kaldes ’Dash Carts’.