Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

På tur i BMW's mægtigste elbil: Sådan er livet ombord i en monumental million-ellert

Intet er sparet på eller overset i BMW's majestætiske i7-klasse. Computerworld prøvekører en af landets dyreste og fineste elbiler.

Kære læser, måske har du gjort det meget godt i livet, måske er du direktøren for det hele eller minister med grønne ambitioner, måske har du blot vundet den store pulje i euro-lotto.

Måske BMW’s største og allerfineste elbil til dato så er noget for dig: Vi taler om BMW i7 – den særlige, hidsige M70 variant.

Dagens testemne finder du ikke nogen vejledende listepriser på. Den slags er forbeholdt de billige modeller mellem 1,1 og 1,6 millioner kroner.

Det er den, som du, som BMW-connaisseur, skal spørge ind til og ellers have mindst et par millioner kroner på bankbogen for at anskaffe dig.

Det er den for de få.

Majestætisk størrelse

Lad os introducere BMW i7 med nogle tal.

Her er tale om en bil til 2,23 millioner kroner, hvoraf de 360.000 kroner er ekstraudstyr såsom ’Executive Lounge-sæder med Entertainment Pro’ (84.123 kroner) og ’Aurora Diamond Green’ sær-lakering (86.248 kroner) – alt det der skal til, for at gøre tilværelsen i den 5,4 meter lange og 1,95 meter brede bil det lidt ekstra raffineret.

Hvad der kan virke mindre raffineret, er det ydre udtryk, hvor BMW’s karakteristiske nyrer her udspillet til nogle fnysende næsebor, der synes opsat på at sniffe sig til automobil overlegenhed.

BMW i7 kan dog skræddersys til mange forskellige visuelle udfald.

Du kan få den ligne en pyntesyg prins-karet fra Emiraterne, men den kan tones ned til noget en minister kan blive fragtet omkring i.

Min konfiguration hælder mere til det sidste, hvor de udspillede næsebor, går mere i et med den klassiske flaskegrønne metallak, og hvor sorte flader omkring ’kølergitteret’ camouflerer BMW-tuden.

Gør dig dog den tjeneste at droppe de hvide effekt-lys, hvis du søger en vis grad af diskretion.

Modsat nærmeste rival, Mercedes EQS, er BMW i7 ikke nogen rendyrket elbil.

Den tilbydes også med en række fossildrevne motorer – hvilket afspejler sig en kilometerlang kølerhjelm, der kan huse en enorm V12-motor.

Det betyder dog ikke, at bilen af den grund ikke virker helstøbt. Den bliver bare længere og mere majestætisk at se på.

Som i7-chauffør eller passager vil du aldrig gå ubemærket hen – for i7 har et magtfuldt udtryk, som får Mercedes EQS, til at virke underlegen.

Mageløs indretning

Som regel er førersædet der, hvor der er kæret mest for de ombordværende, men i denne udgave med førnævnte ’Entertainment Pro’ og Executive pakke kæles der nu mest for den eventuelle CEO eller statsoverhoved, der befinder sig bagsædet.

Sæderne i svøbt i nydeligt, ventileret læder, hvor gardiner for vinduer og soltag, samt massage og individuelle klimazone sikrer, at man sidder umanerlig godt på vejen til næste bestyrelses- eller ministermøde.

Man får tilmed en lille snedig touch-skærm på hver side for at fintune omgivelserne til ens præferencer.

Det helt store moment indtræder, når sæderne lænes tilbage og man aktiverer den kæmpemæssige biografskærm over forsæderne.

Så klappes 31 tommer ud, kabinen mørklægges og man sidder som underholdt i business-class coupéen.

Oppe foran er der nu heller ikke værst at være – man får samme niveau af komfort serveret i sæderne med alt, hvad der skal til af masserende lædersæder, som samtidig kan skifte form alt efter køreindstilling.

BMW arbejder samtidig på at kreere stemninger med en række lydkulisser, dedikeret grafik på instrumentbræt og stemningslys til med et klik at trylle stemning fra ’Relaxed’ til ’Expressive’.

Det er utvivlsomt en gimmick, men det vil da imponere de første par gange det opleves.

Til gengæld må man som BMW i7-ejer undvære særheder såsom Mercedes væg-til-væg ’Hyper-screen’.

Her diskes alene op med en 12- og 15-tommers skærm til henholdsvis instrumentbræt og infotainment, hvilket ikke rigtig hæver sig over masserne – men som til gengæld er lige så anvendeligt her, som det er selskabets mindre i4 og i5 modeller.

Ubesværet masse

Med al den luksus omkring en kan man gå hen og glemme, at det her faktisk er den kraftigste elbil, BMW nogensinde har skabt.

Her sidder to motorer, der tilsammen leverer termonukleare 660 hestekræfter og et monumentalt moment på 1.100 Nm.

Så selv om bilen vejer et par jerseykøer mere end den sidste 7-serie, som vi har testet hos Computerworld, kan man godt give bilens 2.760 kilo samt de ombordværende et spark bagi, når man trykker på ’boost’-knappen og slipper alle heste løs fra stilstand.

3,7 sekunder senere rundes de 100 kilometer i timen.

Et er dog at slippe kræfterne løs, noget andet er at tøjle dem.

Her viser i7 sig at snyde lidt med fysikkens love, for hvis man ellers ser bort fra, at bilen fylder meget på vejen, opfører den sig selvsikkert og præcist igennem sving.

Den kan faktisk være sjov – sjovere end den også ganske fyrige EQS 580.

Slår man over i gentleman-kørsel, kommer i7 til sin ret som minister-karet.

Kabinestøjen er så afdæmpet, at man ikke rigtig aner, hvorvidt der køres 50 eller 130 kilometer i timen på lyden.

Kun den kunstige motorlyd, som i øvrigt er komponeret af intet mindre end Hans Zimmer, giver hørbar feedback på, at motoren skam er der, når der er bud efter den.

Selve affjedringen er adaptiv og forstår at udglatte alt fra frostsprængte veje til brosten, til de nærmest ikke ænses.

Eneste større udfordring bliver bilens størrelse.

Til trods for at baghjulsstyringen hjælper en del, kommer man ikke udenom at navigere 5,4 meter bil. Inde i byen kan det give lidt sved på panden.

En venderadius på 12,3 meter er da også cirka halvanden meter længere end den mere vævre Mercedes EQS.

Et andet forhold, hvor BMW sakker agterud i forhold til ærkerivalen fra Mercedes, er rækkevidde. Batteriet er stort, knap 102 kWh netto, men alligevel lidt mindre end i EQS.

Når bilen samtidig er tungere, større og mindre aerodynamisk, vil man kun kunne tilbagelægge 400 til 500 kilometer på en opladning, hvor Mercedes typisk vil køre 50 til 80 kilometer længere alt efter udstyr.

Lynladning foregår ligesom i EQS med op til cirka 200 kW, hvilket gør at 10-80 procent disciplinen klares på en halv time.

Den højere enhed

BMW beviser med sin monumentale minister-mobil, at luksus og teknologi ombord på en bil handler om mere, end hvad der kan aflæses på et teknikblad.

Tingene skal gå op i den famøse højere enhed, hvor det opulente møder det fascinerende, mens der stadigt kæres om kvalitetsindtryk, magelighed og ulastelige køreegenskaber.

Hvor Mercedes EQS ligner, og på mange måder er, noget fra fremtiden, er BMW omvendt et mødested for fremtidens teknik og traditionelle ministerbilsdyder.

Dagens testmodel til afgiftsplagede 2,2 millioner kroner er nok ikke den, som du potentiel i7-ejer vil styre imod, når nu der kan erhverves en ny og fortsat ganske potent eDrive 50-model til det halve.


Loading ikon