Agentic AI-toget står stille på perronen for nu

Klumme: Kunstig intelligens har i flere år været et af de mest debatterede emner i både erhvervslivet og samfundet. Med introduktionen af Agentic AI tager vi nu et skridt videre mod en fremtid, hvor teknologi ikke blot assisterer os, men aktivt udfører opgaver på vores vegne.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Indtil nu har kunstig intelligens baseret sig på store sprogmodeller (LLMs), der reagerer på input og genererer svar, som vi kender det fra ChatGPT.

Men potentialet er langt større end det. Med Small Language Models kan man i et lukket datakredsløb skræddersy AI-agenter, der kan håndtere komplekse processer på virksomheders vegne.

Og behovet er ikke til at tage fejl af. I Digitaliseringsministeriets seneste redegørelse om Danmarks digitale udvikling er en af hovedkonklusionerne, at de danske SMV’er risikerer at miste vigtige skridt i digitalisering og konkurrenceevne.

For både store og mellemstore virksomheder kan Agentic AI ændre arbejdsgange og optimere produktiviteten uden et behov for at investere massivt i nye ressourcer.

Det giver muligheden for at identificere, prioritere og udføre opgaver, så medarbejderne kan fokusere på arbejde, der giver højere værdi for virksomheden.

Udnyt momentum

Over en bred kam ligger de danske virksomheder højt på brugen af kunstig intelligens. Men som tidligere nævnt baserer det sig på de store sprogmodeller og generativ AI.

Forestil dig en arbejdsdag, hvor du automatisk får booket dine møder, din mail-kommunikation er struktureret, og projektledelsen er mere overskuelig.

Især i Danmark, hvor fleksibilitet på arbejdsmarkedet er et nøgleord, er der her en mulighed for at revolutionere måden, vi arbejder på.

Men det kræver, at vi tør udnytte det momentum, som vi sidder på i Danmark. Vi er et foregangsland, når det kommer til brugen af generativ AI.

Men kommer vi ikke med på Agentic AI-bølgen, kommer virksomhederne ikke alene til at miste det momentum - de kan potentielt miste kunder og dermed også omsætning.

Allerede i dag kæmper virksomheder med at levere tilstrækkelig kundeservice uanset branche.

Det påvirker ikke kun kunderne, men også medarbejderne, hvor vi ofte ser, at der er stor udskiftning.

Med Agentic AI bliver det muligt at løse såvel komplekse problemstillinger som de mere simple. Agentic AI gør, at medarbejderen kan skifte fra reaktiv problemløsning til proaktiv hjælp.

Agentic AI er ikke længere noget, som vi skal spejde efter langt ude i fremtiden.

Løsningerne er her, og de er klar til at transformere måden, vi arbejder på og interagerer med vores kunder på.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Dygtig teknisk IT-medarbejder søges til optimering af KESDH-løsning

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    PET søger Sektionsledere til Center for Informationer og Datagovernance

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S