Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Agentic AI-toget står stille på perronen for nu

Klumme: Kunstig intelligens har i flere år været et af de mest debatterede emner i både erhvervslivet og samfundet. Med introduktionen af Agentic AI tager vi nu et skridt videre mod en fremtid, hvor teknologi ikke blot assisterer os, men aktivt udfører opgaver på vores vegne.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Indtil nu har kunstig intelligens baseret sig på store sprogmodeller (LLMs), der reagerer på input og genererer svar, som vi kender det fra ChatGPT.

Men potentialet er langt større end det. Med Small Language Models kan man i et lukket datakredsløb skræddersy AI-agenter, der kan håndtere komplekse processer på virksomheders vegne.

Og behovet er ikke til at tage fejl af. I Digitaliseringsministeriets seneste redegørelse om Danmarks digitale udvikling er en af hovedkonklusionerne, at de danske SMV’er risikerer at miste vigtige skridt i digitalisering og konkurrenceevne.

For både store og mellemstore virksomheder kan Agentic AI ændre arbejdsgange og optimere produktiviteten uden et behov for at investere massivt i nye ressourcer.

Det giver muligheden for at identificere, prioritere og udføre opgaver, så medarbejderne kan fokusere på arbejde, der giver højere værdi for virksomheden.

Udnyt momentum

Over en bred kam ligger de danske virksomheder højt på brugen af kunstig intelligens. Men som tidligere nævnt baserer det sig på de store sprogmodeller og generativ AI.

Forestil dig en arbejdsdag, hvor du automatisk får booket dine møder, din mail-kommunikation er struktureret, og projektledelsen er mere overskuelig.

Især i Danmark, hvor fleksibilitet på arbejdsmarkedet er et nøgleord, er der her en mulighed for at revolutionere måden, vi arbejder på.

Men det kræver, at vi tør udnytte det momentum, som vi sidder på i Danmark. Vi er et foregangsland, når det kommer til brugen af generativ AI.

Men kommer vi ikke med på Agentic AI-bølgen, kommer virksomhederne ikke alene til at miste det momentum - de kan potentielt miste kunder og dermed også omsætning.

Allerede i dag kæmper virksomheder med at levere tilstrækkelig kundeservice uanset branche.

Det påvirker ikke kun kunderne, men også medarbejderne, hvor vi ofte ser, at der er stor udskiftning.

Med Agentic AI bliver det muligt at løse såvel komplekse problemstillinger som de mere simple. Agentic AI gør, at medarbejderen kan skifte fra reaktiv problemløsning til proaktiv hjælp.

Agentic AI er ikke længere noget, som vi skal spejde efter langt ude i fremtiden.

Løsningerne er her, og de er klar til at transformere måden, vi arbejder på og interagerer med vores kunder på.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.