Artikel top billede

Er afkast blevet festens kedelige onkel?

Klumme: ROI (Return on Investment) kan godt ligne den kedelige, usexede og gammeldags onkel, der sidder i hjørnet og minder os om realiteterne, mens alle andre taler om AI, disruption og innovation. Husk lige at den kedelige onkel rent faktisk betaler for festen.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Netop hjemvendt fra Computerworlds ERP Trends 2025 konference – hvor vi igen i år deltog på scenen og som partner – sidder jeg med et klart billede: Teknologiudviklingen går stærkere end nogensinde før, men tålmodighed, styring og organisatorisk tilpasningsevne skaber de store gevinster.

"Vi overvurderer ofte betydningen af nye teknologier på den korte bane og undervurderer dem på den lange bane". Denne kendte vending genkender jeg i mine kundedialoger om ERP og AI.

På kort sigt bliver vi måske skuffede over, at teknologien ikke kan alt det, vi troede, men over tiden ser vi, hvordan den ændrer vores måde at arbejde, kommunikere og tænke på. Det handler om at balancere kortsigtede forventninger og langsigtede ambitioner.

Festens kedelige onkel

Fællesnævneren for kundemøderne er, at de ERP-ansvarlige vil sikre, at der kommer forretningsværdi ud af investeringerne. ROI, nytteværdi og marginale forbedringer er virksomhedernes forståelige og legitime tilgang, og der er ikke meget song-and-dance-show over det.

Den nye teknologi har altid banket på døren iført flagrende gevandter, guld og glimmer.

Noget af den er visnet hen, og andet har virksomhederne taget til sig i en evolutionær og sindig tilgang.

Vi har altså luppen fremme i møderne, og vi kigger på potentiale og på forholdet mellem investering og gevinst. Og sådan har det været altid.

Hvis Elon Musk er festens flamboyante, sagnomspundne og vildt interessante bordherre, så har jeg trukket den kedelige onkel. Selv de mest spændende projekter skal kunne forankres i virkeligheden og dokumentere sig på bundlinjen.

I det lange løb er det bare den kedelige onkel, som leverer resultaterne og ikke en flagrende fætter med store armbevægelser.

Teknologispringet kravler ind

Mange virksomheder har investeret i ny teknologi, som endnu ikke er implementeret og adopteret, så den spiller optimalt i deres organisationer.

Derfor ønsker de en model, metode eller plan, så det nye bliver en naturlig og integreret del af måden at arbejde på. Målet er løbende gevinstrealiseringer, optimeringer og forbedringer.

Lige nu hedder teknologispringet cloud, ren ERP-kerne og AI. Men den hårde valuta er stadig at få det nyttiggjort på en målbar måde. De digitale løfter indløses langsomt og sikkert.

Den kedelige onkel har faktisk sunget den evergreen i mange årtier. Lige siden valget stod mellem mainframe og client/server, standardsystemer eller egenudvikling eller som nu mellem on-premise eller cloud. Og mellem klassisk automatisering og AI.

Varm luft og kølig integration

Gartner Group har beskrevet en cyklus for ny teknologi og peger på typiske nøglefaser i en teknologis livscyklus. Starten er et potentielt teknologigennembrud med tidlige proof-of-concept-historier og medieomtale men uden bevis for kommerciel levedygtighed.

Toppen af oppustede forventninger kommer med en række succeshistorier - ofte ledsaget af snesevis af fiaskoer. Herefter følger desillusion, hvor interessen aftager, fordi teknologien ikke lever op til forventninger.

Så kommer en fase med lysglimt af optimisme, fordi teknologien begynder at levere resultater og bliver bredt forstået. Anden og tredje generation af produkter ser dagens lys, og flere virksomheder finansierer piloter. Konservative virksomheder er fortsat tilbageholdende.

Slutteligt når teknologien produktivitetsplateauet, hvor mainstream-adoption tager fart. Kriterier for vurdering af udbyderens levedygtighed er mere klart definerede. Teknologiens brede markedsanvendelighed og relevans skaber gode business cases.

Jeg arbejder så klart mest i afdelingen for kølig og styrbar integration af den nye teknologi og mindst i afdelingen for varm luft og store slag i luften.

Mit svar er pakker

Når man som leverandør har siddet i hundredvis af møder med den kedelige onkel, bliver man specialist i at levere værdi med troværdighed. Vi prøver at pakketere en stribe af ydelser, så kunden får maksimal sikkerhed for et givent afkast af sin investering. Tryghed, målbarhed og nul støj er idealet.

I en tid med voldsomt fokus på standarder og cloud-tilpasning har den slags pakker af konsulentydelser fået ekstra vind i sejlene. Men vi tager selvfølgelig også viden og erfaring med fra den ene kedelige onkel til den anden, og på den måde løfter vi langsomt, men sikkert, værdiskabelsen.

Den kedelige onkel er jo præcis persontypen, du vil have til at bestyre det, som er allervigtigst. Du vil ikke have en flagrende og let afledelig person til at bestyre virksomhedens digitale rygrad. ERP og økonomistyring er need-to-have og ikke nice-to-have, og derfor skal vi have den rolige hånd på roret ude i virksomhederne.

Den kedelige onkel leverer resultaterne på den lange bane og finansierer hele festen.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis