Godmorgen derude
Og velkommen til denne uges sidste udgave af morgenbriefingen fra Computerworld.
Det betyder også, at jeg, Thomas Møgelbjerg, takker af som nyhedsvagt i denne omgang.
God læselyst – og god weekend, når du når dertil.
Dansk it-firma blev forvekslet med kryptovaluta – nu skifter Criipto navn
Det danske firma, der leverer digitale identitets- og signaturløsninger, Criipto, skifter navn til Idura.
Navneskiftet sker ikke for en gangs skyld for at markere en fusion eller et nyt strategisk skifte.
Derimod kommer navneskiftet efter utallige udfordringer, hvor Criipto er blevet forvekslet med en kryptovaluta.
Ifølge CEO og medstifter Niels Flensted-Jensen blev navnet Criipto ofte stoppet i annoncer på platforme som Google og LinkedIn, fordi det blev opfattet som relateret til kryptoaktiver. Det nye navn skal fjerne den barriere og gøre brandet mere intuitivt.
Idura leverer sikre login- og signaturløsninger og er certificeret MitID-broker. Virksomheden ejes af Stø – et joint venture mellem de norske banker – og opererer i flere europæiske lande, herunder Holland, Belgien og Tyskland.
EU undersøger Google for at nedprioritere medieindhold
EU-Kommissionen har indledt en formel undersøgelse af, om Google overtræder Digital Markets Act (DMA) ved at nedprioritere sponsoreret og kommercielt indhold fra nyhedsmedier i sine søgeresultater.
Ifølge Kommissionen har overvågning vist, at indhold skabt i samarbejde med annoncører i praksis er blevet usynligt på Google, hvilket potentielt medfører tabte indtægter for udgivere.
Årsagen kan være Googles anti-spam-politik, som har til formål at bekæmpe manipulerende SEO-praksisser. Det skriver The Guardian.
DMA kræver, at Google sikrer fair, rimelige og ikke-diskriminerende vilkår for mediers synlighed i søgeresultater.
Undersøgelsen kan føre til bøder, hvis Google vurderes at have brudt reglerne.
Cisco løfter forventninger efter AI-ordre for milliarder
Cisco-aktien steg knap 6 procent torsdag, efter at netværksgiganten hævede sine årsforventninger til både omsætning og indtjening. Selskabet nyder godt af øget efterspørgsel på AI-drevet cloudinfrastruktur.
Ifølge CEO Chuck Robbins har Cisco sikret sig AI-relaterede ordrer for over to milliarder dollar til regnskabsåret 2025 – næsten udelukkende fra hyperscalere. Det skriver Reuters.
J.P. Morgan vurderer, at den øgede AI-investering styrker casen for en bred opgradering af netværksinfrastruktur, særligt i enterprise-segmentet. Samtidig varsler giganter som Amazon, Microsoft og Google markant øgede datacenterinvesteringer, hvilket kan give Cisco yderligere medvind.
97 procent kan ikke høre forskel på, om sangen er AI eller menneske
I går skrev jeg i morgenbriefingen, at en AI-genereret country-sang for første gang er kravlet op på toppen af Billboard-hitlisten i USA.
Og der er god grund til, at folk falder for AI-musikken.
En ny global undersøgelse fra musikplatformen Deezer og Ipsos viser, at 97 procent af lytterne ikke kan høre forskel på musik skabt af AI og musik komponeret af mennesker.
Undersøgelsen omfatter 9.000 personer i otte lande.
71 procent af deltagerne udtrykte overraskelse over, hvor svært det var at skelne. Samtidig ønsker 73 procent, at AI-musik bliver tydeligt mærket, og næsten halvdelen efterspørger filtre til at sortere den fra. 40 procent vil helt undgå AI-genereret musik, hvis de altså kunne kende forskel.
Ifølge Deezer udgør AI-musik nu omkring en tredjedel af alle daglige uploads.
Platformen har derfor indført mærkning og udelukker AI-musik fra både redaktionelle playlister og algoritmestyrede anbefalinger.
Ruslands første humanoide robot falder under præsentationen
Flere teknologivirksomheder verden over er lige nu i fuld gang med at udvikle avancerede, menneskelignende – såkaldte humanoide – robotter.
Og mens flere selskaber har haft succes med de første prototyper, kan man ikke sige det samme om Ruslands forsøg på en humanoid robot.
Tidligere på ugen præsenterede Rusland sin første semi-autonome humanoid-robot, AIDOL. Men få sekunder efter, at robotten på kantet vis bevægede sig ind på scenen, væltede den direkte forover med hovedet først.
Robotten er udviklet af Artificial Intelligence Dynamic Organism Lab og er designet til at transportere op til ti kilo og operere uden internet i op til seks timer.
AIDOL markedsføres som i stand til at gengive 12 grundlæggende følelser og hundredvis af mikroudtryk – men det første indtryk var alt andet end overbevisende.
Trods faldet er projektet en del af Ruslands ambition om at demonstrere fremskridt inden for avanceret robotteknologi – dog med behov for justeringer, inden AIDOL er klar til praktisk brug.
Du kan se robotten falde på YouTube her.