Sælg det samme som alle andre og vind

Klumme: Der skal noget ekstra til, hvis man som e-butik vil give konkurrenterne baghjul. Læs Martin Thorborgs klumme fra seneste nummer af Computerworlds papirudgave.

Hvis du absolut skal handle med det samme, som alle andre, så sørg for, at din butik skiller sig ud fra mængden og giver kunden noget ekstra.

Når du starter en e-butik, er det børne­lærdom at finde nogle varer, som andre ikke sælger. At sælge det samme som mange andre er meget svært, og sandsynligheden for, at det går galt, er stor. Hurtigt ender man i en dødsspiral, hvor prisen er den eneste faktor, og det er ikke sund forretning.

Men har du en gang besluttet dig for at prøve, kan du lige så godt gøre det ordentligt. Så hvis du sælger bøger, cd’er, børnetøj, computere og så videre, er her et godt, gennemprøvet fif.

Kunden er ligeglad

Som udgangspunkt er kunden flintrende ligeglad med, om han køber en cd af Michael Jackson det ene eller andet sted. Det, kunden primært kigger på, er prisen, leveringshastigheden, og om forretningen virker reel eller ej.

Men man kan gøre meget mere, og vejen viste et amerikansk firma, der solgte rør: Firmaets problem var, at mange andre firmaer solgte rør af samme kvalitet og til samme pris.

Virksomheden var altså i et stort dilemma, for hvordan skulle den skille sig ud fra konkurrenterne? Da fru­stra­tio­nen var størst, ansatte firmaet en ny marketingmand, der skulle markedsføre rørene, og han fik en simpel, men genial ide: Hver gang firmaet fik en ordre, sendte han en lille gave med i et af rørene. Det kunne være en pose slik, en pose kaffe eller en eller anden ting, modtageren så fik.

Gør noget anderledes

Det havde en dramatisk indflydelse på antal af solgte rør. Her var der et firma, der leverede lidt ekstra. Det var småting til ingen penge, men det var bare den her forskel, der gjorde udslaget. Det betød, at virksomheden blomstrede voldsomt op og gav konkurrenterne baghjul.

Den samme ide kan man sagtens bruge til en e-handels-butik. Når nu folk for eksempel bestiller en cd med Michael Jackson, kunne man for eksempel lægge en lille pose slik med, en kasket eller en eller anden lillebitte ting. Man kunne skrive en sød hilsen på fakturaen, medsende en lydfil med et eller andet sjovt eller hvad som helst.

Hos Spamfighter sender vi en personlig mail til folk tre dage efter, de har installeret programmet. Brian, vores supporter, er afsender af mailen, og han spørger kunden, om alt er i orden, og om der er noget, han kan hjælpe med.

Viral markedsføring

Salget af Spamfighter steg tydeligt, efter vi indførte mailen, som jo er gratis for os at sende. Den sender et signal om, at vi interesserer os for kunden, og at vi altid er der for hende. Dertil har kunderne en tendens til at snakke om ting, der overrasker dem, og mailen har derfor en god viral ­effekt.

Så har du en e-butik med generiske varer, så tænk lidt kreativt over, hvordan du kan skille dig ud fra mængden. Det er billigt, det er sjovt og det virker!

Martin Thorborg er direktør for Spamfighter.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Software Developer

    Nordjylland

    KMD A/S

    Konsulent til KMD Health & Social

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Cloud Architect

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car