Hvor i alverden er it-branchens magi blevet af?

Klumme: Hvor i alverden er mulighederne, kreativiteten og magien blev af i vores it-miljø. Vi mangler talenter, og det er i sig selv utroligt, at it skal fremstå så trist og stift.

Masser af nye it-virksomheder starter op i disse år.

I den femte dimension i IT-Væksthuset fortsætter søgningen og de mangeartede nye pulserende it-relaterede virksomhedsaktiviteter.

De seneste årtier har it stået bag en global teknologisk revolution og dybtgående samfundsændringer.

It repræsenterer en fantastisk fortælling, et realiseret samfundsmæssigt eksperiment, som burde tiltrække og tryllebinde de fleste moderne engagerede og oplevelseslystne individer.

Hvor er magien blevet af?

Imidlertid er det en underlig kontrastfyldt virkelighed, som mange af disse nye it-virksomheder bliver konfronteret med, når de kigger ud i det omliggende miljø.

Generelt må man spørge sig selv om, hvad der er sket med it-branchen og udstrålingen af kreativitet i denne selvforherligende nation?

Hvor er mulighederne og magien henne?

Mærkværdigt nok kæmper it-og datalogiuddannelserne herhjemme for at tiltrække og fastholde ansøgere, mens studerende mange andre steder i verden flokkes om disse uddannelser.

Danmark kan tydeligvis ikke uddanne nok til at dække erhvervslivets almene behov i de nærmeste år, og dette problem ser ud til kun at blive større på længere sigt.

De større virksomheder bekymrer sig mere og mere om, hvordan deres renomme fremstår blandt kandidaterne, og rekrutteringen fra udlandet vil formodentlig fortsætte.

Vi mangler talenter

Manglen på en tilgængelig indenlands talentpool vil også gøre det sværere at tiltrække udenlandske it-virksomheder til Danmark, og dermed også i fare for at skabe et mindre interessant arbejdsmarked.

Hvordan skabes der større attraktivitet for it-uddannelserne.

Et tiltag kan være den intense interaktion mellem studerende og it-iværksættervirksomhederne, som man har fået skabt via samlokaliseringen af 5te og IT-Universitetet.

Utroligt, at it ofte skal fremstå så stift og trist.

En levende kultur, der kan tiltrække mangfoldige talenter og være et dynamisk fundament for kreative og ukonventionelle iværksætterkræfter, er præcis, hvad nationen og branchen har allermest brug for.

It-brancheforeningerne gør da også indimellem, når det lige falder dem ind, nogle herligt akavede forsøg på at komme i en selvkonstrueret dialog med iværksætterstanden.

Så skal man være medlem

I traditionalismens navn er der normalt et forarbejdet medlemstilbud lusket med ind i tiltagene, og iværksætteres reelle dialog med foreningerne er bundet op med et medlemskab.

Brancheforeningernes hjemmesider forekommer som et kommunikativt selvhøjtideligt og anakronistisk kapitel for sig.

Ud over, at de gør, hvad de kan for at ligne hinanden og ikke vise for mange (glade) mennesker, så er de også blottede for fremadrettede brugerorienterede visioner og magi.

Direkte spurgt, er jeg sikker på, at brancheforeningerne per automatik gerne ser flere unge få en it-uddannelse, flere kvinder i it-erhvervet og mange flere aktiviteter for it-
vækstiværksættere.

Hvorfor mon så det ikke sker?

Der har berettiget været talt og skrevet meget om betydningen af en samfundsmæssig risikovillighed.

Normalt har denne debat centreret sig om finansiering og rammerne omkring selve iværksætterkulturen – villigheden og paratheden til personligt at satse.

Det er dog i høj grad ligeså vigtigt, at der udvikles en risikovillighed blandt de større etablerede it- virksomheder til at indgå i test- og demonstrationsprojekter med nye iværksættervirksomheder.

Miljøet skal stimuleres

Åbenhed, risiko- og samarbejdsparathed i forhold til iværksættertanker og -initiativer vil tydeligvis stimulere it-miljøet og forøge attraktiviteten ved at være en del af organisationen i både den store virksomhed og den lille startup.

Mere seriøs fokus på disse tre aspekter kunne nok kaste mere glans over branchen.

Sam K. Steffensen er ph.d., forretningsudviklingschef i IT-Væksthuset A/S som driver 5te, ­business development director i Symbion og bestyrelses­formand i CPH Design, Damptech og Smart Parts Nordic.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse