Skal du overleve i cyberspace - så bliv en ener

Klumme: Hvem skal græde, hvis din virksomhed ikke længere er der en dag? Kan du ikke komme på nogen, så luk den og bliv lønmodtager.

Artikel top billede

For at blive en ener, skal man tænke meget grundigt over sin målgruppe.

Hvem er det, jeg henvender mig til?

Hvordan skal min e-butik se ud for at tiltrække flest brugere i min målgruppe? Hvilke varer skal jeg have, som min målgruppe bare ikke kan leve uden?

Der er ingen tvivl om, at når man posi­tionerer sin e-butik, giver man også afkald på nogle kunder. Ved at vælge en bestemt kundeskare, frastøder man også en anden kundeskare.

Det skal man have nosser til at turde.

Målgruppen er svær

Det vil sige, man skal kunne klare at modtage mails eller ytringer fra folk, der ikke bryder sig om den service, man har, eller varesortimentet, butikkens design eller hvad det nu ellers er.

Man skal huske på, at jo bredere målgruppe, man henvender sig til, jo dyrere og sværere er det at fastholde denne målgruppe.

Hvis man gerne vil sælge cykler, og cykler til alle, så er det meget svært at kommunikere effektivt til hele denne målgruppe.

Hvordan kommunikerer man på en fornuftig måde et budskab på et website, der dels rammer lige i hjertet på en seksårig, der gerne vil have en ny cykel, dels tiltrækker elite-topidrætsmanden, som skal have en ny racercykel, og dels henvender sig til moster Oda på 80, der skal have sin sidste cykel.

Det er uhyre svært og rigtig dyrt.

Derimod er det uendelig meget nemmere at lave en cykelforretning, der kun henvender sig til den seksårige.

Så er der en helt bestemt målgruppe, man skal arbejde med. Så er der nogle bestemte farver, et bestemt sprog, nogle bestemte udtryk, man kan bruge, som vil ramme denne målgruppe meget bedre.

Bred kommunikation

Den store brede forretning med det brede sortiment vil have meget sværere ved at kommunikere til alle på en effektiv måde.

Det, der så kan være problemet, er, at den smalle målgruppe er for lille til at etablere en bæredygtig forretning.

Der er vi jo begrænsede af det relativt lille land, vi lever i. Det kan man selvfølgelig gøre noget ved. Man kan gå ud over landegrænserne, eller man kan brede målgruppen lidt ved at sælge børnecykler til børn i alle aldre.

Men jo mere, man breder konceptet ud – både over landegrænserne og over flere forskellige målgrupper – jo sværere er det at gøre sin forretning så knivskarp, at det er en, der betyder så meget for folk, at de dels aldrig vil handle i en anden forretning og dels fortæller alle i deres omgangskreds, at dette er den bedste forretning, hvis man skal have en cykel til en seksårig.

Samtidig vil det være meget dyrt at kommunikere budskabet i alle de medier, der skal til, for at budskabet når ud til alle. Det er det, positionering går ud på. Det er simpelthen et spørgsmål om at tilrettelægge sin forretning på en fornuftig måde, så den rammer lige præcis den målgruppe, man gerne vil gå efter, og som man formår at tiltrække og holde på.

Så for at drage en konklusion, så er positionering utrolig vigtig.

Hvem skal græde, hvis din virksomhed ikke længere er der en dag?

Kan du ikke komme på nogen, så luk den og bliv lønmodtager.

Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til ­bogen www.e-pusher.dk om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job