Outsourcing kan ikke løse personalemanglen

Klumme: Det er ikke muligt at outsource tilstrækkeligt meget kundenært, og kontrakterne er for lange. Problemet kan kun løses med mere fleksibilitet.

Artikel top billede

En helt frisk IDC-analyse viser, at halvdelen af de danske virksomheder mangler kvalificerede it-ansatte, og at 70 procent af dem har tænkt sig at løse en del af problemet ved at købe flere it-ydelser fra deres leverandører.

Kunderne vil først og fremmest efterspørge hjælp til de tidskrævende opgaver.

Har ikke ressourcerne

Men samme undersøgelse viser, at it-leverandørerne ikke umiddelbart har ressourcerne. 87 procent af dem har selv problemer med at finde folk, og i alt mangler der skønsmæssigt 6.200 it-hoveder i Danmark netop nu.

Så vi bliver nødt til at skubbe en del af problemet videre til it-branchens nye underleverandører i Indien og Østeuropa.

Her sidder højtuddannede folk klar til at løse vores udviklingsopgaver og tilpasse standardiserede driftsopgaver.

Desværre sidder de alt for langt væk i forhold til mange af de opgaver, der skal løses.

Det betyder, at vi har brug for leverandører, der er tæt på os, ikke kun geografisk, men også kulturelt og forretningsmæssigt.

Sådan realiserer vi gevinsten

En sådan viden er nødvendigt for digitaliserings- og automatiseringsprojekter, der i hvert tilfælde på lidt længere sigt skal forenkle arbejdsgange og løse nogle af de mere rutineprægede opgaver for os.

Det er projekter af denne type, der skal realisere en del af den forventede effektiviseringsgevinst i kommunal-reformen.

Det er også her, at socialminister Eva Kjer Hansen skal finde værktøjerne til det kvalitetsløft på socialområdet, der for nyligt blev lovet som en del af regeringens kvalitetsreform.

Den mest problematiske ordretype er dog outsourcing, hvor it-driften helt eller delvist overlades til den eksterne leverandør.

Det er et modent marked, der hidtil har fokuseret på omkostningsbesparelser gennem indgåelse af lange kontrakter.

Løbetider mellem fem og 10 år er almindelige.
Spørgsmålet er, om outsourcingprodukterne i dag er tilstrækkeligt fleksible til for alvor at kunne anvendes.

Se på, hvordan vi køber andre løsninger på personalemangel: Vikarhjælp er et ultra-fleksibelt produkt, der på timebasis kan aflaste os, hvor vi har brug for det.

Og det er de færreste fastansatte medarbejdere, der har kontrakter med samme løbetid som de outsourcingaftaler, der indgås i dag.

Outsourcingydelsen skal ideelt set kunne til- og fravælges i takt med at behov opstår – uoverskuelige løbetider på fem år eller mere duer ikke.

En del af løsningen

Outsourcing er uden tvivl en del af løsningen på personalemanglen i it-afdelingen.

Men der er et par knaster, der skal ryddes af vejen, før det for alvor er en brugbar løsning.

For det første skal problemet med kundenærhed versus offshore løses, så ressourcerne er der, hvor kunderne skal bruge dem.

Og for det andet skal der ses nærmere på kontraktmodellerne for outsourcing, for fem-årige kontrakter kan ikke bruges til at løse akut mangel på kvalificeret personale.

Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør hos IDC Nordic.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S