Den ubehøvlede analoge betjening

Klumme: Endnu tilbyder netbutikkerne kun en svag afglans af de grovheder og fornærmelser. Blandt andre har Fona en speciel måde at behandle kunder med tegnedrengen oppe ad lommen på.

Det bliver ALDRIG det samme.

I den forløbne weekend blev jeg igen mindet om, at handel på nettet STADIG kun er en svag afglans af “the real thing”.

Fornøjelserne ved at handle i den virkelige verden overgår til overflod den kliniske online-oplevelse – eller gør de?

Fornærmelser og grovheder
For mange år siden var jeg på en restaurant i Kansas, der var kendt for sin i helt exceptionelle ubehøvlede betjening.

Personalet havde et bredt repertoire af fornærmelser og grovheder, og kunderne elskede det.

Det var en del af showet, at tjeneren gjorde ansigter af folk bag deres ryg, bevidst hørte forkert, når han tog mod ordrer og vendte øjnene mod himlen, når nogen dristede sig til at stille et spørgsmål.

Tendensen er kommet til Danmark
Lørdag formiddag i en FONA-butik i et center på Frederiksberg kan jeg konstatere, at tendensen er nået til Danmark.

Jeg henvender mig til en karseklippet ekspedient:

"Goddag. Jeg vil gerne købe noget B&O. Skal jeg bare vente ved udstillingen?"

Den bryske ekspedient ser strengt på mig, og minder mig pludselig om ”The Soup-nazi” fra den amerikanske sitcom Seinfeld.

Han bjæffer:

"Du kan vel se at vi har travlt. Stil dig op i køen til kassen."

Nu er jeg af den (givetvis gammeldags) opfattelse, at hvis man gerne vil sælge forbrugsgoder til 50.000 kroner og opefter, må man være indstillet på at yde et minimum af service.

Og tag ikke fejl: Jeg forventer ikke rød løber og fanfarer, når jeg træder ind i butikken (ikke at jeg ville protestere, hvis det skete).

Jeg forventer såmænd bare personale, der kan hjælpe mig med at finde ud af, hvad jeg skal købe, så jeg kan komme af med mine penge og få noget med hjem.

Der er kun én kø
Jeg er halvvejs mod kassen, da en anden ekspedient pludselig finder ud af, at den kø jeg står i, slet ikke er en kø.

"Vi har kun én kø – stil jer alle sammen over i den", smælder han ud over os. J

eg griner et indforstået "ja-den-er-god-med-dig"-grin, og siger, at jeg er ude efter noget B&O.

Længere når jeg ikke.

"Hørte du ikke, hvad jeg sagde" siger den karseklippede.

"Om bag i køen".

Fluks op i superligaen
På denne måde svinger denne FONA sig op i superligaen for butikker med dårlig betjening.

I den store mellemgruppe (gruppen lige under superligaen) er der blot tale om forretningsdrivende, der er dårlige til at drive forretning. Som ikke udnytter mulighederne når kunder træder ind i butikken.

Som når jeg i Silvan spørger til forskellen på en boremaskine til 500 kroner og én til 3000 kroner får svaret: "Ja, den ene er jo dyrere end den anden.". (Jeps – det ér sket.)

I superligaen går man ikke bare efter dårlig service – her er målet den direkte fornærmelse af kunderne.

På Falslede Kro (fantastik mad – ubehøvlet og arrogant betjening) måtte jeg tåle denne her: “Ja, hvor tror du selv en hummer kommer fra?"

Kun en svag afglans i netbutikkerne
Netbutikkerne tilbyder kun en svag afglans af denne fornemmelse.

Okay, der er netbutikker, hvor man ikke kan finde produkterne, priserne etc. Læs Martin Thorborgs klummer, og I ved besked.

Men det vil kræve mange års udvikling at forfine den individuelle perfiditet og fornærmelse, man kan opnå i de rigtige butikker.

Jeg har købt espressomaskine, vaskemaskine, tørretumbler, et dirkesæt, software, bøger, og masser af rejser på nettet.

Det er nemt og forudsigeligt. Jeg ser frem til den dag, hvor jeg kan få et rigtigt menneske på skærmen, der kan snerre lidt af mig.

Nykredit har netop lanceret netmøder for sine kunder. Måske man skulle prøve det.

Jeg skal for en god ordens skyld bemærke, at jeg har været i masser af FONA-butikker, hvor jeg har fået glimrende betjening.

Henrik Zangenberg, managing partner, Gartner Danmark

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.





Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere


Er du klar til at rekruttere de attraktive it-talenter i 2021?

Hvad betyder aller mest for danske it-kandidater, og har corona været med til at skubbe til it-kandidaternes værdisæt? Det gennemgår vi på denne times webinar, hvor der naturligvis også vil være plads til spørgsmål og mulighed for videre dialog.

10. december 2020 | Læs mere






Premium
KMD kan nærme sig halvering af medarbejderstaben i Danmark på få år: Så mange ansatte har selskabet sagt farvel til
For fem år siden var KMD det største danske it-selskab, men over årene er medarbejderstaben i Danmark faldet dramatisk. Ifølge en lækket PowerPoint fortsætter tendensen i 2021. Se den voldsomme nedgang i antallet af ansatte hos KMD her.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Overser du muligheder for at optimere din Dynamics-investering?
Der er omfattende og ofte oversete muligheder for at understøtte centrale forretningsprocesser med Dynamics 365 Finance & Operations. For eksempel i form af fuld EDI-integration, som optimerer logistik og forsyning. Eller ved at automatisere håndteringen af konsignation eller centrale processer vedrørende elektronisk dokumentflow og dropshipping. Læs mere i dette whitepaper, der også går i dybden med fire konkrete cases.