Følg op på kunden, og vind hendes hjerte

Klumme Opfølgning er en utrolig nem og billig måde at følge marketingeffekten på.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Når en kund har købt et af dine produkter, så sæt en automatisk robot op til at maile vedkommende efter for eksempel tre eller seks måneder.

Spørg om man stadig er glade for sit produkt. Hvis kunden har købt et tv, så skriv for eksempel: “Kære Hanne, du købte et tv af os sidste år. Vi vil bare være sikre på, at du stadigvæk er glad for det. Sig endelig til, hvis der er noget vi kan hjælpe med.”

Det er klart, at det er omkostningsfuldt i den forstand, at der selvfølgelig vil være nogle, der vender tilbage og siger: “Nej, det er sjovt, du siger det. Det fjernsyn, jeg købte af jer, har den og den skavank, og jeg har det og det problem med det.”

Det er klart, at man så skal deale med det på et eller andet plan.

Men det sender det meget stærke signal til Hanne, at du har en professionel forretning, og at du rent faktisk interesserer dig for hende.

Så klikker hun på link

Når Hanne efter tre eller seks måneder får sådan en mail, så kan det jo være, hun siger: “Det var dog interessant, jeg står lige og skal købe en dekoder, eller står og overvejer at skulle købe et stereoanlæg eller nogle flere videobånd.”

Det vil være meget nærliggende at klikke på det link, der selvfølgelig er i mailen, og gå ind at se, hvad der ellers er af spændende ting og sager i forretningen.

En anden ide: Regn ud, hvad levetiden er på dine produkter.

Hvis en levetid på et fjernsyn typisk er tre år, hvorfor så ikke sende en mail efter tre år og sige: “For tre år siden købte du et tv. Jeg vil bare høre, om ikke det er på tide, at du får dig et af vores helt nye lækre HDTV?”

Det lyder besværligt, men det er det faktisk overhovedet ikke.

Det er bare noget, der skal ned i en database og sættes i system.

Kan være mange penge

Det kan godt være, at det kun er en procent, du sælger til. Men prøv lige at forestille dig, hvor mange penge det egentlig er.

Det betyder lige pludseligt, at en ud af hver 100 kommer til at handle med dig igen ud over det antal,der ellers ville handle med dig igen.

Det kan blive til rigtig mange penge, hvis man laver sådan nogle små quick’n’dirty her og der.

Kan man finde 15-20 forskellige ideer af den type, kan man hurtig få en 15-20 procent stigning i omsætningen bare på det, som kommer oven i alle de andre ting.

Plus at kunderne oven i det vil være imponerede over din kundeservice, vil fortælle det til venner og bekendte og anbefale dig her og der.

Det er en utrolig nem og billig måde at følge marketingeffekten på.

Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter til bogen e-pusher.dk om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job