Artikel top billede

Fremover skal partnere og kunder inddrages - og it-afdelingen skal være proaktiv og levere den rette software, mener Niko Drakos.

Hvor skal innovationen i dit firma komme fra?

Gartner Symposium ITxpo: Virksomheder kan ikke længere forvente, at innovationen kommer indefra, siger Gartner-analytiker, Niko Drakos.

Cannes: 'Tear down this wall!'

Frasen er hentet fra Ronald Reagans historiske tale rettet mod den daværende sovjetiske præsident Mikhail Gorbatjev og handlede om Berlin-muren.

Men nu frasen kan meget vel også blive kernebudskabet fra toplederne til it-lederne.

Opgør med Fort Knox-tankegangen

Der er nemlig et opbrud på vej: I en lang periode har virksomhederne været som små udgaver af Fort Knox og vogtet over egen viden – godt hjulpet på vej af teknologiske hjælpemidler til at beskytte virksomheden.

Men mange topledere erkender nu, at den fremtidige innovation ikke kun kan komme fra en veletableret udviklingsafdeling inde bag virksomhedernes tykke murer.

"Samarbejder mellem leverandører, kunder, partnere og teams kan understøttes på helt nye måder, og i den sammenhæng kommer it til at spille en fundamental rolle," siger Niko Drakos, Gartner-analytiker med fokus på socialt software.

Gartner forventer således, at seks ud af 10 it-projekter, der er søsat for at understøtte samarbejdet internt i virksomheden, også vil komme til at inddrage kunder og partnere og dermed rykke væk fra det traditionelle syn på virksomheden som en lukket boks.

En del af et stort økosystem

"Virksomhederne vil blive en del af et større økosystem. Vi ser det allerede i for eksempel finanssektoren, hvor problemerne med én type lån i USA kan sætte sig spor helt i Europa," siger Jeff Mann.

Han peger dermed også på en af de store risici ved den voksende afhængighed af eksterne partnere.

Adskillige virksomheder eksperimenterer allerede med at åbne og inddrage kunder, partnere og eksterne forskere i et åbent samarbejde.

Selv en medicinalvirksomhed som Pfizer, der traditionelt tilhører en tilknappet branche, begynder at åbne op.

Sammen med Sermo, der er det hurtigst voksende sociale netværk for læger i USA, har Pfizer taget initiativ til samarbejde om et projekt, der kan hjælpe medicinproducenter til bedre at kommunikere med lægerne, og forsyne dem med medicin og sygdomsinformationer on-demand.


Proctor & Gamble bruger Innocentive
Proctor & Gamble er et andet eksempel. Her har man erkendt, at udnyttelsen af det globale forskernetværk Innocentive kan tilføre virksomhedens produkter så stor værdi, at det godt kan betale sig offentligt at udstille problemstillingerne og ønsker til kommende produkter. Selv om de reelt ville kunne opsnuses af konkurrenter.

Investeringerne i social software vidner også om, at der allerede sker meget på området. Investeringerne i socialt software til virksomhederne vil globalt set ende på knap 1,2 milliarder kroner i 2007.

I 2011 vil beløbet vokse til mere end 3,6 milliarder kroner, vurderer Gartner.

Men samtidig med at toplederne hiver muggerterne frem og nedbryder virksomhedernes mure, sidder mange it-ledere tilbage med en vis frygt for den nye åbenhed.

"Mange it-ledere frygter konsekvenserne af at åbne organisationerne og tillade brug af for eksempel social software," siger Jeff Mann.

Men åbningen er nødvendig. Alternativet er, at medarbejderne selv bryder murerne ned, fordi de kender mulighederne fra tjenester anvendt i private sammenhænge, som for eksempel Facebook.

Risiko for underskov af uofficielle systemer

Gartner forventer, at 70 procent af de virksomheder, der ikke formår at indføre virksomheds-kontrollerede systemer til blogs, wikis og anden social software, vil ende med at stå med en underskov af uofficielle systemer, som medarbejderne selv har taget i brug.

Ifølge Jeff Mann kræver det en voldsom mentalitetsændring i it-afdelingen.

"I mange år er it-lederne blevet bedt om at reducere virksomhedens omkostninger. Og hvordan gør man det: Ved at standardisere og sige nej," siger han.

Men nej, det går bare ikke længere. Brugerne kan selv finde alternative muligheder. Og så hellere have en smule hånd i hanke med udviklingen end slet ingen, lyder ræsonnementet:

"It-lederne skal løsne grebet uden at miste kontrollen. It-afdelingen må imødekomme brugernes behov for fleksibilitet og åbenhed, men samtidig beskytte virksomheden mod alvorlige risici," siger Jeff Mann.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere