Nu er det altså slut med os og dem

Klumme: Der er ikke længere noget, der hedder os og dem. Der er ikke længere nogen, der kan kontrollere informationen. Alle kommunikerer på lige vilkår. Det hele er os.

Artikel top billede

På nettet kommunikerer alle på lige vilkår.

Det har rigtig mange mennesker fundet ud af, men medier og erhvervsliv har ikke. Og heller ikke politikere, som valgkampen viste.

Holdningen er stadig den gode gamle: Der er os og dem.

Os, der informerer, og dem, der konsumerer informationen.

Vi fortæller, hvordan verden hænger sammen. Vi formidler vores budskaber. Og de – de såkaldte brugere – konsumerer informationen.

Man har så fundet på ordet brugergenereret indhold.

Sekundært indhold

Som ordet antyder, er der tale om sekundært indhold. Det er ikke rigtigt indhold, for det er kun os, der kan lave det. Vi gør, som vi plejer, men giver lidt plads til såkaldt brugergenereret indhold, når nu brugerne så gerne vil.

Det vil de, og de vil meget mere.

Under valgkampen var der mange bloggende politikere – og så kunne brugerne allernådigst skrive en kommentar til oraklernes visdomsord.

Der var meget få politikere, der vendte rollerne og kommenterede andres blogs, selvom de uden tvivl kunne nå mange flere vælgere ved at kommentere veletablerede og velbesøgte blogs i stedet for at oprette deres egne et par uger før valget.

Erhvervslivet informerer på deres websteder, og nogle få af dem har et lille hjørne til nøje redigeret brugergenereret indhold.

Det er ikke godt nok, og derfor blomstrer uafhængige websteder, hvor man kan anmelde produkter og kritisere butikker.

En undersøgelse fra EIAA (European Interactive Advertising Association) af europæernes brug af internet viser blandt andet, at hele 26 procent skriver anmeldelser og anbefalinger af produkter – en stigning på 42 procent på et år.

Det vil nok komme lidt bag på erhvervslivet, men nu er det altså dem, der skal opsøge de websteder, hvor de bliver kritiseret, og forholde sig til kritikken der. Der er ikke mere os og dem.

Et stykke vej endnu

Medierne er gået lidt længere, men der er dog et stykke vej til svenske tilstande, hvor Metro og Aftonbladet er begyndt at betale de bloggere på deres blognetværk, der genererer mest trafik.

Førnævnte undersøgelse viser også, at deltagelse i sociale medier som Facebook er den tredje mest populære aktivitet på nettet - kun overgået af informationssøgning og e-mail.

Sociale medier er populære, fordi man kan deltage.
Der er ikke længere noget, der hedder brugere – alle er deltagere.

Der er ikke noget, der hedder os og dem. Der er ikke længere nogen, der kan kontrollere informationen. Alle kommunikerer på lige vilkår.

Det hele er os.

De skal nok finde ud af det – politikerne, erhvervslivet og medierne – for det er de nødt til.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet
Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S