Vi må acceptere teknologi-udviklingens S-kurs

Klumme:Teknologier udvikler sig i en S-kurve. Først et gennembrud, så en masse omtale, så skuffede forventninger og negativ omtale. Og til sidst en lancering. Det slår aldrig fejl.

Artikel top billede

Det er det samme mønster igen og igen: Forskerne annoncerer et gennembrud inden for en ny teknologi.

Teknologien vil – når den engang er ordentligt udviklet – revolutionere vores hverdag, mindst.

Journalisterne er ansat til at finde nyheder, så de springer på den, for intet er lækrere end en begejstret forsker, der pludselig kan se en ny og bedre fremtid.

Det ene ord tager det andet, og medierne går i selvsving – hvad enten det nu er brintpillen, second life eller menneskekloning der aktuelt er lige om hjørnet.

Den er ikke klar

Imidlertid er realiteten uvægerligt, at teknologien og infrastrukturen omkring den langtfra er klar til at rulle stort ud, så revolutionen udebliver, forskerne murer sig inde, investorerne brænder penge af, og journalisterne kan rapportere om skuffede forventninger og vente på, at næste potentielle revolution melder sig.

Så går der nogle år – og pludselig er den føromtalte lovende teknololgi der igen, og denne gang er det alvor, og det går stærkt.

Det, der for lidt siden var science fiction, bliver årets julegave eller ugens tilbud i Bilka eller fætter BR.

Det bliver et krav at have den for overhovedet at kunne fungere i det moderne samfund, og ingen fatter længere, hvordan man kunne klare sig uden førhen.

Paul Saffo fra Institute of the Future i Palo Alto siger, at vi overvurderer teknologi på kort sigt, men undervurderer den på lang sigt.

Udviklingen er som et S

Årsagen er, at teknologiens betydning udvikler sig som en S-kurve. I begyndelsen går det langsomt.

Trods store forventninger tager det tid at overvinde de første, grundlæggende forhindringer.

Men efterhånden bliver problemerne løst, og processen forstærker sig selv, fordi hvert fremskridt gør det hurtigere at komme det næste skridt videre.

På et tidspunkt når man til kritisk masse, og så ruller lavinen. I mange tilfælde er det blot en enkelt lille ekstra brik, der skal falde på plads for at udløse overgangen.

Et eksempel: I mange år gik en del af mediebranchen og ventede på, at internettet skulle komme ordentligt i gang. Der var tydeligvis enorme muligheder, men de store brugertal udeblev, for der var ikke nok indhold til at trække masserne til – og omvendt tøvede content-
leverandørerne med at investere, fordi der endnu ikke var brugere nok.

... Men så en skønne dag kom www og Mosaic og Netscape, og på mindre end et år var vi i fuld gang med .com-boom’et.

Direkte fremskrivning

Når vi tænker på fremtiden, er vi tilbøjelige til at lave en direkte fremskrivning af de tendenser, vi ser lige nu.

Det er derfor, vi bliver snydt og tror, at de første gennembrud vil blive fulgt op af andre gennembrud i hastig rækkefølge.

Til gengæld har vi svært ved at følge med, når først bolden ruller.

Pludselig går det langt hurtigere, end vi havde forestillet os, for den nye teknologi bliver koblet sammen med og forstærket af andre teknologier, og mulighederne og antallet af brugere vokser eksponentielt.

Den næste gang, vi bliver snydt af vores tilbøjelighed til at tænke lineært, er, når vi bilder os ind, at udviklingen fortsætter for evigt.

Træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen, selvom det går stærkt opad hele sommeren.

Det gælder såvel huspriser, aktiekurser som antallet af brugere på Facebook og den kinesiske økonomi.

Før eller senere klinger væksten af – og så bør man faktisk for længst være hoppet videre over på en ny S-kurve, der lige er gået ind i spurten.

Peter Hesseldahl er journalist og videnskabsformidler ved Danfoss Universe.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    KMD A/S

    Contract & Vendor Manager

    Københavnsområdet

    Banedanmark

    Løsningsarkitekt til IT-udvikling

    Københavnsområdet

    Zealand – Sjællands Erhvervsakademi S/I

    Fagligt stærk leder af IT-afdelingen

    Region Sjælland

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

    Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car