Fire faktorer forandrer it-branchen i 2008

Klumme: It-markedets giganter vil investere så meget i nye markeder og forretningsmodeller, at det i sig selv vil skabe forandring.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Fire nøglefaktorer redefinerer det globale it-marked og branchens strategier i 2008:

Det er strategisk jagt på de nye vækstmarkeder, løsninger der udnytter internettet, community-drevet værdiskabelse og "solutionization": Volumenudvikling af målrettede løsninger.

De nye vækstmarkeder (som for eksempel BRIC – Brasilien, Rusland, Indien og Kina) og de små og mellemstore virksomheder er flyttet fra periferien af radarskærmen til centrum hos de globale it-leverandører.

Væksten på disse markeder er den krukke med guld for enden af regnbuen, der gør leverandørerne villige til at investere i de følgende tre områder.

Men det er en risikabel strategi, for det kræver investeringer at få gang i de nye markeder.

Flyt så meget du kan til internettet

En måde at udvikle og nå de nye vækstmarkeder på er at flytte så mange produkter og services som muligt til internettet for at drage nytte af enklere integration (med internet-standarder), lavere distributionsomkostninger samt lettere og hurtigere kontakt med kunderne.

Internet-baserede løsninger vil forandre it-branchen, fordi de udfordrer de traditionelle pris- og finansieringsmodeller og kanaler til markedet.

Internettet giver ikke kun mulighed for at nå kunderne mere effektivt.

Det giver også mulighed for at nå andre leverandører, inklusive mange niche-specialister, mere effektivt.

Vinderstrategien er ikke længere “at gøre det alene”, men snarere at være i stand til at udnytte store...fortsættes

... produktive communities af partnere, leverandører og endda brugere, der kan bidrage til at skabe nye løsninger.

Leverandører, der ikke etablerer eller deltager i communities, vil indsnævre deres markedsmuligheder drastisk.

Men det kan være en stor barriere for nogle at overskride, fordi det betyder, at man skal afgive kontrol med sin produktudvikling, dele omsætning og dele kunderelationer – for derigennem at udvide markedet.

Få fat i højvækst-markederne

Efter årtier med dis-integration af it-markedet til smalle produktkategorier er der nu behov for re-integration for at få fat i højvækst-markederne, særligt de små- og mellemstore virksomheder, der har brug for “it in a box”-løsninger.

Men vel at mærke ikke den slags it in a box- løsninger, vi så tidligere, hvor kassen var for lille til virksomheden.

I stedet for at forsøge at bygge den store løsning selv kommer leverandørerne til at arbejde sammen i “økosystemet” for at pakketere løsningerne, i stedet for at vente på at kunderne og kanalpartnerne sætter stykkerne sammen.

Virtualisering og standardisering af både hardware og software gør dette både økonomisk og praktisk muligt.

Nogle vil – måske med rette – hævde, at der ikke er noget nyt i de fire faktorer.

Det, der gør forskellen, er imidlertid, at nu har markedets giganter kastet sig ud i kampen og vil investere så meget i disse nye markeder og forretningsmodeller, at det i sig selv vil skabe forandringerne.

Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.

Computerworld klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S