Artikel top billede

Guldet ligger i gråzonerne - lige til at samle op

Klumme: Vi har været vant til at tænke på forbrugere og producenter som klart adskilte størrelser. Men nu er der ved at ske noget nyt.

Hvis jeg skulle pege på én udvikling, der grundlæggende ændrer vores vilkår, så er det, at vi kobles tættere og tættere sammen.

Og skulle jeg forsøge at pejle, hvordan samfundets spilleregler bliver fremover, så ville jeg tage et nøje kig på de fascinerende nye blandinger, der opstår, når hidtil adskilte begreber begynder at overlappe i takt med, at alt og alle bliver en del af det samme store netværk.

Lad mig give nogle eksempler:

Vi har været vant til at tænke på forbrugere og producenter som klart adskilte størrelser. Men på YouTube eller eBay er det brugerne selv, der leverer en stor del af indholdet.

Vi er opdraget med en klar rollefordeling mellem ledere og medarbejdere.

Men hierarkierne afløses af netværker, hvor den enkelte deltager har langt større selvstændigt ansvar end før – helt tydeligt ser man det i open source-projekter, hvor deltagerne fuldstændig selv afgør, hvad de vil arbejde på.

Opgaver, der før var forbeholdt professionelle, overtages af amatører.

Journalister og fotografer har fået konkurrence af blogs og hjemmelavede websider – og bankassistenter, bibliotekarer og rejsebureauers arbejde er outsourcet til kunderne.

De samarbejder

Konkurrenter samarbejder. Toyota Aygo, Citröen C1 og Peugeot 107 konkurrerer om præcis de samme kunder – men bilerne er 95 procent ens, for de er...fortsættes

... bygget på samme fabrik over den samme grundlæggende konstruktion.

“Her” og “der” blandes sammen, når afstande forsvinder.

Den hot­line, der giver support til et amerikansk stykke software, betjenes fra et callcenter i Indien – og Skype giver mig videoforbindelse til den anden ende af verden, gratis.

Der sker også en stigende sammenblanding af individets og fællesskabets interesser.

Vi kommer i stigende grad til at skulle tænke på “os” i stedet for ”mig”.

Når man bidrager til Wikipedia, er man med til at skabe værdi for fælleskabet – men det er i høj grad også i ens egen interesse, at Wikipedia er så godt som muligt.

Tilsvarende med utallige andre webfællesskaber: Man giver værdifuld viden fra sig, og derfor kan vi alle trække på en ufattelig mængde af fælles viden.

Fra me til we

Skiftet fra “me” til “we” får formentlig også en mere konkret, fysisk side: Udsigten for menneskeheden de kommende årtier synes at være en fortsat støt vækst i befolkningstallet og en hastig vækst i det materielle forbrug – samtidig med at de naturlige ressourcer på kloden er for nedadgående.

Det bliver trangt fremover, så også af den grund bliver det tydeligt, at vi i stigende grad er indbyrdes afhængige.

Det private og det offentlige bliver stadig sværere at holde adskilt.

Vi vil blive nøje overvåget i takt med, at mere af det, vi foretager os, efterlader detaljerede, digitale spor.

Men vi er også selv yderst aktive medskabere af et nyt, halv-offentligt, halv-privat rum, når vi offentliggør vores liv på Facebook, blogs osv.

Med tiden vil det være svært at skelne mellem de data, der ligger på min private harddisk, og de data, jeg har gemt på nettet.

Det afgørende bliver ikke, hvor dataene ligger, men hvilke kriterier man opstiller for andres adgang til dem.

Sammenblandingerne udfordrer vores traditionelle forestillinger om magt, åbenhed, sikkerhed og privatliv. Men gråzonerne mellem de gamle kategorier er frugtbare.

Det er dér, man kan aflæse, hvordan nettet kan bruges til at mobilisere nogle styrker, som gammeldags lukkede og hierarkiske virksomheder ikke har adgang til.

Peter Hesseldahl er journalist og videnskabsformidler ved Danfoss Universe.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere