Artikel top billede

Administrerende direktør og partner i Conscia, Mogens Bransholm, foran Den lille havfrue i København. Foto: Torben Klint.

Her er Danmarks bedste it-service-selskab

Tidligere topchef hos Cisco, Mogens Bransholm, skal hive nye store kunder hjem til netværksspecialisten Conscia, der tordner frem for femte år i træk. Se også listen over de 20 bedste serviceselskaber.

Conscias sidste regnskab kunne nærmest læses som en jobannonce. Selskabet var på udkig efter en ny administrerende direktør.

"Fra starten har vi været bevidste om, at vi fire stiftere er meget operationelle. Derfor har det længe været et ønske at blive styrket rent ledelsesmæssigt," fortæller Christian Hjortgaard partner og medstifter af Conscia.

Dermed var vejen banet for, at Mogens Bransholm som administrerende direktør i Danmark for Cisco, der på verdensplan beskæftiger 65.000 medarbejdere, kunne skifte job.

"Jeg havde lyst til at være med til at bygge noget op og være entreprenør i et selskab med store vækstplaner og et godt potentiale," siger Mogens Bransholm, som samtidig med jobskiftet indtrådte som partner på lige fod med de fire stiftere.

De fem partnere ejer dermed hver 20 procent af aktierne i Conscia.

En anden medvirkende faktor for skiftet fra mægtige Cisco til det noget mindre Conscia er familien. Gennem de godt 10 år hos Cisco har han nemlig beklædt både nationale og internationale topposter.

"En anden vigtig bevæggrund er, at jeg ikke ville ud at rejse. Jeg ville gerne være tæt på mine børns skole.

Og med 20 år i netværksbranchen og ønsket om at arbejde i et danskbaseret selskab var Conscia svære at komme uden om," fortæller Mogens Bransholm, der har suppleret uddannelsen som datamatiker med en HD i afsætningsøkonomi, ligesom han i 2007 har gennemført Stanford University's Executive Program.

Og i årets Top 100 scorer Conscia da også titlen som Danmarks bedste it-service-virksomhed og en samlet andenplads blandt alle it-selskaber.

Selskabet tager dermed skridtet fra 2006, hvor det blev nummer to både samlet og blandt systemintegratorerne.

Med Mogens Bransholm på holdet kan de fire stiftere dermed fokusere på deres kernekompetencer. Christian Hjortgaard og Brian Luplau har ansvaret for salg til henholdsvis storkunder og teleselskaber, mens Allan Bruhn og Kasper Kruse Petersen har ansvaret for hver deres team af konsulenter til henholdsvis storkunder og teleselskaber.

Mogens Bransholms fokus er derimod på at geare virksomheden til vækst uden at miste de fordele, der er ved at være et mindre selskab.

"Conscia skal i fremtiden være lige så dynamisk og lige så godt sted at arbejde, som det altid har været. Når man bliver flere end 10 til 15 medarbejdere skal man strukturere tingene lidt anderledes. Det er ikke længere en selvfølge, at alle bare lige er orienteret, fordi man har mødt hinanden ved kaffemaskinen," siger Mogens Bransholm.

"Og så har vi en formålsparagraf om at bekæmpe bureaukrati, så vi ikke drukner i procedurer. Med nogle af de dygtigste teknikere i landet, er det vigtigt, at de bruger deres tid ude hos kunderne," fortæller Mogens Bransholm.

Brud med Axcess

Før Conscia kom så langt, at selskabet fik brug for at styrke ledelsen, skulle man dog begynde helt fra bunden ved stiftelsen i 2003.

De fire stiftere var nemlig oprindelig alle ansat hos Axcess, der ligesom Conscia beskæftiger sig med netværk, sikkerhed og ip-kommunikation baseret på udstyr fra Cisco.

Beslutningen om at forlade Axcess fulgte i kølvandet på en del uro hos Axcess, hvor den tidligere Merkantildata-chef Stig Abildsø i begyndelsen af 2003 købte stifteren og partneren Michael Tandrup ud af selskabet.

Efterfølgende gik Allan Bruhn og Brian Luplau fra Axcess efter utilfredshed med deres aktieoptioner. To uger senere gik Christian Hjortgaard og Kasper Kruse Petersen samme vej.

"Vi er gået i fred og ro. Men det er da klart, at der har været nogle ringe i vandet omkring de to partnere i Axcess. Og så har vi valgt at sige, at det var det rigtige tidspunkt at starte selv på," kunne medstifter af Conscia fortælle til Computerworld i maj 2003.

Og her fem år efter er holdningen stadig den samme.

"Ville vi have brudt ud af Axcess i dag, hvis der havde været tale om samme forudsætninger? Ja, vi er alle sammen enige om, at det var den rigtige beslutning. Jeg har det fint med Axcess i dag, og vi har lagt det bag os," siger Christian Hjortgaard.

Og noget at lægge bag sig har der da også været.
Kort efter stiftelsen af Conscia i april 2003 lagde den nye eneejer af Axcess, Stig Abildsø, nemlig sag an mod stifterne af Conscia med krav om erstatning på 400.000 kroner.

Han mente, at de fire eks-ansatte havde trukket kunder med over i Conscia. En anklage, som Conscia-stifterne på det pureste afviste.

"Stig Abildsøs påstand er, at vi har handlet illoyalt og brudt markedsføringsloven. Fra vores side af bordet ser vi det som, at han er ude på at genere os. Vi er glade og stolte over det, vi har været igennem, så det er lidt malurt i bægeret," sagde Christian Hjortgaard til Computerworld sidst i juni 2004.

Han tilføjede, at de kunder, der var fulgt med til Conscia kunne tælles på en hånd, og at ingen af dem hørte til blandt de største kunder i Axcess.

Og godt en måned senere gav retten da også de fire stiftere af Conscia ret i, at de ikke handlede illoyalt, da de brød med Axcess og startede for sig selv. Den dom blev en forløsning for de fire stiftere af Conscia.

"Vi er glade for, at dommen faldt ud til vores fordel, for den har været undervejs i lang tid og svævet som en sky over hovedet på os.

Nu kan vi igen fokusere på det, som vi er dygtige til, og vi håber, at Axcess har det på samme måde," sagde Christian Hjortgaard til Computerworld midt i juli 2004 om dommen, der betød, at Stig Abildsø og Axcess måtte betale 30.000 kroner i sagsomkostninger til Conscia.

Vokset fra dag et

Ind til videre ser det da også ud til, at de to selskaber sagtens kan leve side om side og samtidig opleve store vækstrater. Såvel Conscia som Axcess har nemlig øget omsætningen markant sidste år.

Her har Conscia med en vækst på næsten 70 procent fra 27,3 millioner kroner forrige regnskabsår til 45,7 millioner i 2006/07 haft den største vækstrate, eftersom Axcess havde en vækst på godt 40 procent.

Til gengæld er Axcess dog stadig størst med en omsætning på næsten 190 millioner kroner i 2006/07.
Også overskuddet voksede i Conscia sidste år med 3,5 millioner, eller 170 procent, til 5,5 millioner kroner.

"Vi er meget stolte af de resultater, vi har opnået. Fra dag et er vi vokset fra år til år. Det er en konsekvens af, at vi kontinuerligt gennem hele Conscias levetid har arbejdet på at udbygge og konsolidere vores viden om netværk, sikkerhed og ip-kommunikation," siger partner i Conscia, Christian Hjortgaard.

Internettet er blevet og bliver stadig en større del af virksomhedernes livsnerve i takt med, at flere og flere applikationer skal kunne tilgås via nettet sikkert og uden udfald.

Det betyder øgede krav til virksomhedernes netværk. Conscia, der designer, implementerer og servicerer intelligente netværk med udstyr fra Cisco, oplever en markant større efterspørgsel efter sikre og stabile netværk.

Det skyldes, at netværkene bliver stadig mere komplekse, da de i stigende grad bruges til blandt andet video og telefoni, hvor de for få år siden blot blev brugt til traditionelle applikationer som mail- og CRM-systemer.

"Det er typisk store virksomheder og organisationer med komplekse og avancerede netværk, vi går efter," fortæller Mogens Bransholm.

Og når man går efter de største kunder er det vigtigt at kunne stille med de bedste medarbejdere.

Derfor gør selskabet en dyd ud af at kredse for medarbejderne.

Et hold af personligheder

"Vi behandler medarbejderne individuelt, men samtidig stiller vi også store krav til dem. Til gengæld giver vi også meget tilbage.

Medarbejderne kan have forskellige præferencer og ønsker, lige fra en lille ting som hvilken mobiltelefon, de ønsker, til hvordan man skal få arbejdstiden til at passe med familielivet," siger partner i Conscia, Christian Hjortgaard.

Direktør og partner, Mogens Bransholm taler om "tillidsbaseret ledelse".

"Derfor har vi meget få politikker på, hvad man kan eller ikke kan. Det er for eksempel meget moderne at standardisere sine pc'er og køre et bestemt mærke eller model.

Det passer bare ikke ret godt ind, at vi skal bestemme, hvilken bærbar computer, medarbejderne skal bruge, når vi har nogle af de mest kompetente it-folk i Danmark," supplerer Mogens Bransholm og tilføjer, at de senest to ansatte medarbejdere benytter Mac-bærbare.

"Hvis det er vigtigt for medarbejderne at bruge Mac, så får de lov til det. Det drejer sig om at give medarbejderne fuld fleksibilitet og behandle dem individuelt. Vi kalder det et hold af personligheder," siger Mogens Bransholm.

Indtil videre har det da heller ikke været direkte svært at finde de rigtige folk. Conscia har i dag syv medarbejdere med den højeste Cisco-certificering, CCIE, som ifølge Christian Hjortgaard kun indehaves af omkring 55 personer i hele Danmark.

Og det er også en væsentlig grund til, at selskabet kan tiltrække de dygtigste netværksfolk.

"Efterhånden er vi kommet i en situation, hvor vi har nogle af landets dygtigste netværksfolk. Dermed har vi løbende fået opbygget et attraktivt community af konsulenter, der udfordrer og sparrer med hinanden.

Og samtidig har vi nogle af de mest spændende opgaver inden for vore kompetenceområder. Det tiltrækker nogle af de rigtig dygtige folk," mener Christian Hjortgaard.
Og medarbejderne udgør samtidig også kernen i selskabets produkt.

"Vores vigtigste produkt er vores medarbejdere - de udgør den viden, vi har om løsningerne og teknologierne. Derfor hedder vi også, som vi gør. Conscia er latinsk-relateret og kan oversættes med 'at dele viden'.

Vi er bevidste om, at det, vi egentlig sælger til vores kunder, er rådgivning og viden om de nye teknologier baseret på vores erfaringer," siger Christian Hjortgaard.

Derfor fokuserer Conscia på, at kunderne skal have direkte adgang til selskabets Cisco-folk.

"Det er også vigtigt for at træde ud af leverandørrollen og i stedet indgå partnerskaber med vores kunder. Derfor sætter vi os ned sammen med kunderne, når vi designer og laver løsninger. Resultatet af det har vist sig ved, at vi to år i træk har fået Nordic Satisfaction-prisen fra Cisco," siger Christian Hjortgaard.

Sælger på referencer

Når selskabet kæmper om de store kunder sker det typisk i konkurrence med konkurrenter som Axcess og NetDesign.

Selskaber der begge endnu er betydeligt større end Conscia. Derfor er det så vigtigt for selskabet at have de dygtigste folk inden for kernekompetencerne netværk, sikkerhed og ip-kommunikation.

"Hvis vi skal have de dybeste og højeste kompetencer, så kan vi ikke også være brede," siger Christian Hjortgaard.

"Vi går heller ikke ud til Danmarks største virksomheder og fortæller, at vi kan alt. Vi tilbyder i stedet ydelser på afgrænsede områder, for eksempel i opbygningen af et datacenter eller et trådløst netværk.

Her har vi erfaring fra andre kunder og kan dermed tilbyde kunderne nogle af de mest kompetente folk til at løse opgaven," tilføjer Mogens Bransholm, direktør for Conscia.

Da Bankdata, der leverer it-løsninger til den finansielle sektor, skulle omlægge hele selskabets it-infrastruktur, var Conscia med som rådgiver og i implementeringsfasen.

"Vi valgte Conscia, fordi selskabet har nogle af landets klogeste hoveder inden for netværk. Og så har Conscia et godt renommé og har før udført opgaver for andre af de store i branchen," siger Claus Piessenberger, head of department for network and infrastructure i Bankdata.

Bankdatas it-løsninger omfatter netbank og rådgivningsværktøjer, men også vedligeholdelse og driftsafvikling samt pc-support til selskabets 15 ejere, der samtidig er kunder i selskabet, herunder blandt andre Sydbank og Alm. Brand Bank.

Omlægningen af Bankdatas it-infrastruktur skete i forbindelse med etablering af driftscenter nummer to godt ni kilometer fra hovedlokationen i Fredericia.
Omlægningen startede i sommeren sidste år og er nu fuldt gennemført. Conscia er dog stadig med som rådgiver, i tilfælde af at det brænder på.

"I en virksomhed som vores er der meget stor bevågenhed på at sikre så høj en oppetid som muligt. Derfor er det vigtigt at få hjælp hurtigt, hvis der er problemer. I sådanne tilfælde er det ofte en stor fordel med friske øjne," siger Claus Piessenberger.

I de tilfælde er Conscias fleksibilitet afgørende.

"Når vi ringer til Conscia, behøver vi ikke at diskutere, om det kan betale sig at vente med udrykning til dagen efter. Vi får hjælp inden for få timer samme dag. Netop den fleksibilitet er meget vigtig," siger han.

"Til gengæld er der heller ingen debat om regningen bagefter," siger Claus Piessenberger fra Bankdata, der omkring 470 ansatte fortrinsvis med bank- og it-faglig baggrund.

Med godt 500 medarbejdere ligger Bankdata også i en af Conscias kernemålgrupper. Der er nemlig særligt to typer af virksomheder, hvor Conscia kan udnytte selskabets specialistviden til at kapre nye kunder - teleselskaber og store virksomheder generelt, mener Conscias administrerende direktør.

"Netværket er ekstremt strategisk for kunderne. Det gælder for teleselskaber, der skal kunne håndtere quadplay eller tripleplay, altså data-, voice-, og videonetværk og inden for Next Generation Network (NGN), hvor alting er smeltet sammen.

For de store selskaber bliver netværket også mere og mere forretningskritisk, for efterhånden kan de ingenting, hvis nettet er nede," siger Mogens Bransholm.

"Derfor tror vi på, at der i fremtiden bliver større behov og mere plads til specialistleverandører som os," siger han videre.

Hellere dyb end bred

Hos Conscia ser man ingen grund til at begynde at tilbyde kunderne drift eller hosting af selskabets løsninger inden netværk, sikkerhed og kommunikation.

"Vi tænker mere i dybde frem for bredde som konkurrenceparameter," siger Christian Hjortgaard, partner i Conscia.

"Det betyder, at vores kunder vælger os for vores spidskompetencer på et givet område, mens de så vælger andre leverandører på andre områder," supplerer direktør og partner I Conscia, Mogens Bransholm.

Den strategi er dog ikke nødvendigvis den bedste, vurderer analytiker Brian Troelsen fra analysehuset IDC.

"For virksomheder er der god fornuft i at outsource driften også, så det er selvfølgelig et strategisk valg, om man også vil tilbyde det til kunderne. Umiddelbart ser jeg dog, at Conscias strategi er mest fornuftig ved små og mellemstore virksomheder," siger Brian Troelsen.

Men det får ikke folkene bag Conscia til at ændre på strategien.

"Vi har ingen ambitioner om at være brede - til gengæld er vi afgrundsdybe inden for vores kernekompetencer. Og vi oplever, at netop vores dybde er vigtig for kunderne," siger Christian Hjortgaard om selskabets tre fokusområder netværk, sikkerhed og ip-kommunikation.

Og inden for det sidste område ser IDC et stort potentiale blandt virksomhederne.

"Vi oplever tocifrede vækstrater på ip-telefoni-området, så det er et rigtig sjovt marked at være i," vurderer Brian Troelsen.

I det hele taget står unified communications-området til at få sit helt store gennembrud inden for kort tid, mener analytikeren.

Læs også: listen over de bedste it-service-selskaber.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere