Sejr over Apple ...men det tog godt nok sin tid

Klumme: Efter flere års tovtrækkeri har vi omsider fået pengene tilbage for en defekt Apple-computer. Men loven er fyldt med huller. Måske kan man lære noget af denne sag.

Artikel top billede

For snart to år siden svor jeg på denne plads, at jeg ville gå efter Apple.

Trofaste læsere vil måske erindre den rørende historie om min datters konfirmationsgave, hendes højt elskede hvide Macbook, hvis skærm pludselig holdt op med at virke.

Til vores ubehagelige overraskelse viste det sig, at når man har haft en vare i seks måneder, så har man som forbruger kun garanti, hvis man kan bevise, at der er sket en fabrikationsfejl.

I dette tilfælde var fejlen, at lodningerne i bundkortet led af et eksotisk problem ved navn "power-cycling," der betyder, at hver gang man tændte for maskinen, blev forbindelsen svagere.

Som almindelig forbruger er det reelt umuligt at bevise den form for fejl, og selvom jeg på nettet kunne se, at der var massevis af Macbook-ejere, der havde klager kørende på præcist den samme skavank, så blev min klage blankt afvist af forhandleren og Apple.

Det var selvfølgelig enormt ærgerligt for min datter at stå uden laptop (det må netop dette blads læsere kunne forstå) - men samtidig var det også rystende at opdage, at der er et kæmpemæssigt hul i loven om forbrugerbeskyttelse.

Reelt forholder det sig sådan, at hvis du har købt noget elektronisk grej, der har en defekt i chippen eller i printet, så er dine chancer for at få byttet produktet særdeles dårlige.

Der er stort set ikke andet at gøre end skrotte sit syv måneder gamle kamera, iPod, laptop, mobiltelefon, whatever... Av!

Men jeg var stædig og gik til Forbrugerklagenævnet.

Handlen skulle gå tilbage

Det kræver en del arbejde, og det tager sin tid, men jeg må tage hatten af for, at de gik grundigt til sagen - måske fordi der var en hel stribe andre klager om netop det samme problem med iBooken.

Min datters computer blev splittet ad, og lodningerne blev mikroskoperet og analyseret af et ingeniørfirma, som stillede diagnosen, hvorefter klagenævnet erklærede, at handlen skulle gå tilbage.

Her kunne en mere kundevenlig forhandler end EU-computer have valgt at efterleve kendelsen, men nej.

Apple blev inddraget, tykke skrivelser fra advokater i New York begyndte at dumpe ind ad brevsprækken, og tiden gik, mens sagen blev anket.

Imens kunne man læse artikler i dagspressen om problemet, der havde den fotogene feature, at den eneste måde man kunne få gang i skærmen var ved - bogstaveligt talt - at spænde en skruetvinge på laptoppen.

For omkring et halvt år siden blev kendelsen så stadfæstet.

Og igen blev vi konfronteret med et gabende hul i loven: Kendelser fra Forbrugerklagenævnet er ikke juridisk bindende.

Hvis forhandleren er ligeglad med kunderne, kan han blot læne sig tilbage og håbe på, at klageren løber træt på sin spidsrod gennem systemet og ikke orker eller ikke vil løbe risikoen ved at hyre en advokat og lægge en "rigtig" sag an.

Først da vi meddelte EU-computer, at vi havde kontaktet en advokat og ville anlægge sag, kom forhandleren ud af busken. Og nu, endelig, har vi fået pengene tilbage.

Hvad kan man lære af dét?

Hvis du tror, at du har garanti på dit grej ud over seks måneder, så risikerer du en ubehagelig overraskelse.

Hvis du vil kæmpe for at få ret, skal du være klar til at bruge langt mere tid og flere kræfter end det beløb, der er på spil, egentlig kan retfærdiggøre.

Fremover køber jeg mig til en udvidet garanti.

Det er dyrt, men som forbrugerloven er i dag, er garanti reelt blevet noget, man betaler ekstra for - lidt ligesom flyselskaber, der kræver ekstra, hvis man vil have en kuffert med.

Peter Hesseldahl, journalist og videnskabsformidler ved Danfoss Universe.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job