Artikel top billede

Greenpeace roser Apple for giftfrie iPods

Apple fjerner nu hormonforstyrrende og kræftfremkaldende stoffer fra iPods. Til nytår følger resten af produktserierne. Det giver nu uhørt historisk ros fra miljø-organisationen Greenpeace.

En ny iPod-serie fra it-kæmpen Apple får nu overraskende den verdensomspændende miljøorganisation Greenpeace til at rose firmaet for at fjerne en række miljøfarlige kemikalier fra de nye produkter.

I de nye digitale spilledåser har firmaet nemlig fjernet både PVC og de såkaldte brommerede flammehæmmere, der henholdsvis kan være kræftfremkaldende og hormonforstyrrende.

Samtidig er apparaternes lcd-skærme skiftet ud med en type, der bruger led-lys frem for kviksølvholdige pærer til baggrundsbelysning.

Det fortæller Erik Albertsen, der er kemi-kampagnemedarbejder hos Greenpeace Norden.

"Det er både miljøvenligt og en fordel rent grafisk, fordi led holder farvespektret gennem sin levetid," siger Erik Albertsen.

Historisk dårlig

Greenpeace udgiver flere gange om året et barometer over de mest miljøvenlige firmaer i elektronikindustrien.

Her har Apple historisk ligget ret dårligt på listen, hvilket gang på gang har fået Greenpeace til at iværksætte happenings og at skælde Apple hæder og ære fra.

Senest er det gået hårdt ud over den superhypede og populære iPhone, mens den nyere iPhone 3G lidt bedre ord med på vejen af miljøorganisationen.

Derfor er det ikke hver dag at der kommer flotte ord fra Greenpeace til it-firmaet bag de mest udbredte og populære musikafpillere, indrømmer Erik Albertsen.

"Vi er heller ikke vandt til sådan at gå ud og rose firmaer," siger han.

Selvom Apple nu har fjernet tre kemikalier som miljø-organisationen længe har fokuseret på, skal firmaet dog næppe hvile for længe på laurbærrene.

Erik Albertsen tør ikke garantere, at der ikke kan er noget tilbage i apparaterne, som kan udgøre et problem.

"Man kan sikkert nok grave dybt og finde noget, men de helt store syndere er faktisk ude," siger Erik Albertsen.

Holder hvad de lover

Samtidig har Apple ifølge Erik Albertsen sagt, at firmaet fra nytår vil producere alle produktserier uden PVC og brommerede flammehæmmere.

"Og i den udskiftning de foretager i øjeblikket virker det som om, de har tænkt sig at holde hvad de har lovet," siger Erik Albertsen.

Dermed ser det ud til at Apple vil gå fra karakterer nær bunden til den absolutte top på kommende barometre fra Greenpeace.

Apples skifte mod en grønnere profil ses af Greenpeace som et bevis på at det kan betale sig at gå direkte i flæsket på specifikke firmaer med kampagner og happenings som eksempelvis Green My Apple.

Samtidig roser Erik Albertsen igen it-firmaet for at have lært lektien.

Apple har nemlig ifølge Erik Albertsen en markedsposition som et såkaldt cutting-edge firma, hvis design smitter af på hele branchen.

Nu forventer han at også firmaets nye miljøprofil vil præge konkurrenterne på samme måde.

"Apple er et stærkt brand, som har produkter ude, der er voldsomt populære. Det er dejligt at se at det er de smarte der laver noget der også er godt," siger Erik Albertsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere