Artikel top billede

IBM's softwarechef, Steve Mills, tror og håber på et gennembrud for data mangement i større virksomheder.

IBM: Business intelligence er finanskrisens kattelem

Troværdige informationer er virksomhedernes vigtigste våben til at klemme kontante gevinster ud deres ressourcer midt i en global finanskrise, lyder det fra IBM.

10 cyborgs og knap 7.000 deltagere var i går samlet i Las Vegas-hotellet Mandalay Bays konferencecenter for at tage hul på IBM's information on demand-konference.

Den halve snes cyborgs dansede psykedelisk, mens tilskuerne blev underholdt af Hollywood-komikeren Martin Short og hans bidende kommentarer om Sarah Palins rolle i den amerikanske præsidentkampagne.

Han fik varmet konferencecentret op i en grad, så det mindede mere om rammerne omkring et boksestævne end stedet for en it-konference.

I det blå - og eneste - ringhjørne stod Big Blue personificeret af selskabets softwarechef Steve Mills klar til at forsvare sine 75 opkøb af softwareselskaber for omkring 150 milliarder kroner siden 2001.

Under overskriften 'Åbn dine informationers forretningsværdi', havde han ingen større produktlanceringer i næverne, men Steve Mills ville hellere end gerne understrege, at efter flere glorværdige æraer i it-alderen, er teknologien for alvor moden til at optimere virksomhedernes forretningsprocesser.

I IBM's optik skal det ske ved at indsamle information om forretningen, analysere informationen og agere kompetent i markedet ud fra troværdige analyser.

"Midt i en finanskrise bliver der ikke brugt penge på investeringer, med mindre du relativt hurtigt kan bevise, at der kommer et positivt økonomisk resultat ud af det. Derfor er forretningsoptimering ved hjælp af it mere essentielt end nogensinde," sagde IBM's softwarechef.

Derefter viste IBM eksempler på, at mange selskaber svigter sine egne forretningsressourcer.

Blandt andet fortaltes historier fra henholdsvis rederi- og fødevaremarkedet, hvor op mod 20 procent af alle containere sejler uden fragt og 50 procent af alle fødevarer i vesten bliver smidt ud på grund af dårlig planlægning.

Størrelsen, gørelsen og hastigheden

Steve Mills pegede selv på, at automatisering af eksempelvis ERP-applikationer, grundig informationsindsamling og struktureret data-storage er kerneområder, hvorpå forretningsoptimeringen kan blive en realitet.

"Og så handler information on demand ikke kun om kvantitet og kvalitet af data-informationerne, men også om her-og-nu svar på en kompleks virkelighed, så virksomhedsledere kan vide hvilke områder, der skal sættes ind på med det samme," sagde han på den efterfølgende pressekonference.

Hård konkurrence om BI-markedet

IBM har derfor i de seneste tre år brugt 33.000 medarbejdere og omkring 35 milliarder kroner på at virkeliggøre information on demand-strategien.

I de tre år har IBM hentet 10.000 nye kunder og 2.000 samarbejdspartnere og lancerede i sidste måned et hav af opdaterede storage-produkter.

De mange nye kunder er kommet i folden ved, at IBM har integreret selskabets infrastruktur og storage-løsninger med heftige opkøb af blandt andet Unicorns content management software og ikke mindst BI-selskabet Cognos, der sidste år blev erhvervet for den nette sum af 26 milliarder kroner.

BI summer af vækst

Over for pressens udsendte forklarede Steve Mills, at netop Cognos er et af de vigtigste tandhjul for at få IBM's information on demand-strategi til at køre som en velsmurt maskine.

På årets information on demand-konference havde IBM syv BI-løsninger rettet mod finans- og sundhedsmarkedet, hvor blandt andet Cognos-væktøjerne har sat sine tydelige spor.

Noget tyder da også på, at IBM har set rigtigt, da selskabet købte Cognos. For analysehuset IDC vurderede sidste år, at BI-markedet vokser mere end 10 procent hurtigere end det generelle software-marked.

Men mens IBM kan lune sig med Cognos-købet, bliver selskabet pustet i nakken af software-selskaberne SAP og Oracle, der sidste år rustede sig til BI-kampen.

SAP spenderede 36 milliarder på Business Objects mens Oracle købte Hyperion for 19 milliarder, hvor det i lighed med IBM's information on demand strategi er altafgørende at få indsamlet og knust data til at træffe beslutningsprocesser med rettidig omhu for at klemme alle ressourcer ud af kundernes forretninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere