Robotter bliver en del af fremtidens plejehjem

Når fremtidens plejehjem skal bygges, vil it kunne holde medarbejderantallet nede og trivslen oppe, lyder det fra Aalborg Kommune.

Færre unge danskere kommer i fremtiden til at skulle pleje et støt stigende antal ældre.

Derfor tager blandt andre Aalborg Kommune tyren ved hornene og vil i det kommende halve år undersøge de teknologiske muligheder for at passe kommunens plejehjemsbeboere ved hjælp af robotter.

"Vi er ved at afklare, om der er grund til at bruge personale på rutineopgaver som rengøring, tøjvask og medicinering. Derfor er vi i gang med at se på om og hvordan, robotter kan overtage den slags arbejdsopgaver," fortæller kontorchef Kirsten Skovrup fra Ældre- og Handicapforvaltningens it-afsnit.

Hun forestiller sig ikke, at byggeriet med opstart til næste år vil ligne kulisserne til en science fiction-film, men velafprøvede teknologier som eksempelvis selvkørende støvsugere, informationssystem på beboerens tv, selvtræningsprogrammer, videokald og intelligent bad kan snildt blive en del af beboernes hverdag.

"Hver 8. unge fra folkeskolen skal søge ind på en af social- og sundhedsuddannelserne for at vi kan dække behovet, og det er jo fuldstændig urealistisk. Især fordi det hovedsageligt er piger, der søger uddannelserne," lyder det fra Kirsten Skovrup.

Teknologisk tallerken
Aalborg Kommune forestiller sig ikke, at den skal opfinde den dybe tallerken med ny teknologi.

Men selvom der er tale om velafprøvede teknologier, vil forundersøgelser vise, hvilke konkrete it-løsninger, der kommer på tale.

"En robotstøvsuger på gulvet kan betyde, at ældre falder over dem. Derfor skal vi måske i stedet kigge på støvsugere, der automatisk flytter sig, når man nærmer sig dem. Også robotternes størrelse og udseende spiller ind på vores valg," forklarer Kirsten Skovrup.

Forundersøgelserne er på plads til sommer. Til den tid ved kommunen mere præcis, hvor meget personale, der kan spares, og hvilke teknologier, der skal indkøbes.

Kommunen søger penge hos blandt andre Fonden for Arbejdskraftbesparende Teknologier, hvor der ligger i alt tre milliarder kroner og venter på ansøgninger.

Kirsten Skovrup forklarer, at erfaringerne fra fremtidens plejehjem kan benyttes på andre institutioner som hospitaler, hvor ny teknologi også kan gøre hverdagen nemmere for både plejepersonalet, beboerne og økonomiafdelingen.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital Innovation Summit 2018: Inspiration, strategi og innovation til fremtidens digitale vindere

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. Kom derfor på Digital Innovation Summit og hør hvordan danske virksomheder som Rambøll, A.P. Møller-Mærsk og DFDS arbejder med innovation.

27. februar 2018 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

28. februar 2018 | Læs mere


Gå hjem møde: GDPR - mobile enheder og medarbejderdata

25. maj 2018 skal det hele være på plads! Kom og hør hvordan I skal behandle persondata om medarbejdere under GDPR, og hvordan medarbejderne må behandle persondata under GDPR. Få derudover svar på, hvordan I håndterer udfordringen omkring de mange mobile enheder for at sikre compliance.

28. februar 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
Hjalp virksomheder Atea med at klage over omstridt udbud i Region Sjælland? Forsvarer udpeger Ib Kunøe som fællesnævner
Der indløb klager fra flere it-selskaber, da Region Sjælland i 2015 udpegede 3A-it som vinder af et stort it-udbud foran næsen af Atea. Det pudsige er, at klagerne var næsten ens. Forsvarer i Atea-sagen peger på et interessant sammenfald - Ib Kunøe.
Computerworld
Fona-ejer skal betale million-beløb tilbage: Hævede 22 millioner kroner lige inden krak
Fona-ejeren Elkjøp Nordic trak uretmæssigt 22 millioner kroner ud af selskabet lige inden salget af den kendte kæde gik ned med flaget.
CIO
Her er tre vigtige spørgsmål, som du altid bør stille til sælgere af it-systemer
Klumme: Softwareudviklere elsker at hade sælgere, der generelt er lidt for glatte, lidt for smilende, lidt for hjertelige og også dygtige til at undvige eller parere, når man fagligt argumenterer for sine forbehold overfor det system, man lige har fået præsenteret og lynhurtigt har spottet ikke vil fungere.
Job & Karriere
Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren
Interview: Regeringen indfører obligatorisk undervisning i it i folkeskolen på alle klassetrin og præsenterer fredag ny plan. Ny forsøgsordning i op til 50 skoler skal bane vejen. “Visionen for planen er, at alle danske børn skal lære at kode,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.