Artikel top billede

Det var alt andet end kritiske spørgsmål fra aktionærerne, som administrerende direktør Henrik Poulsen skulle bruge sin tid på ved TDC's generalforsamling. Foto: Jørgen True/TDC

Farvel til brevpost får TDC-aktionær op af stolen

Reportage: En beslutning om at overgå til e-mail i stedet for brevpost ved indkaldelse til TDC's generalforsamlinger var det eneste, der kunne få en aktionær til at stille et kritisk spørgsmål.

Reportage: Farvel til brevpost og goddag til e-mail. Det er det, der hidser en aktionær mest op til torsdagens generalforsamling. Det ved tilhørerne dog ikke, da de i små grupper møder frem i Bella Center.

Kaffe og kager. Mænd i jakkesæt. Håndtryk og attachemapper. Alt er som det plejer. TDC afholder årets generalforsamling. Klokken 16 går seancen i gang, men inden har alle de fremmødte muligheden for at netværke i Bella Centers forhal.

De står stimlet sammen som små øgrupper i et stille ocean. Snakken går, og kun kaffeslurke giver snakketøjet en pause. Langsomt kommer der flere og flere dryssende. Og 12 minutter før start dukker hovedpersonerne op.

Administrerende direktør Henrik Poulsen kommer iklædt et gråt jakkesæt og med en attachemappe af brunt læder i hånden. Ved hans side følger bestyrelsesformand Vagn Sørensen, der er i iklædt et sort jakkesæt i dagens anledning.

De to hovedpersoner får hurtigt uddelt et par håndtryk, inden de også falder i snak. Fem minutter senere begynder de vandringen op ad trappen. Det er oppe på første sal, at generalforsamlingen finder sted. De resterende fremmødte - måske 100 - følger efter.

Klokken er 16. Vagn Sørensen træder op til talerstolen. Bag ham er to storskærme, mens han foran sig har et publikum begravet i bløde biografstole. Faktisk minder salen mest af alt om en biografsal, hvis ikke det var for scenen forrest i salen.

Han indleder kort generalforsamlingen, inden han giver ordet videre til ordstyreren i dagens anledning, advokat Anders Lavesen. Han fortæller kort om processen, inden Vagn Sørensen igen indtager talerstolen.

"Med 2008 i bakspejlet kan jeg konstatere, at vi er på rette kurs. Vores strategi for et stærkt TDC er begyndt at give resultater," fortæller formanden, som også sender en tak til den fyrede Jens Alder, der tidligere stod i spidsen for TDC.

Henrik Poulsen på rejse med sure kunder

Efter et kvarter overlader bestyrelsesformanden ordet til Henrik Poulsen, der overtog roret som administrerende direktør efter Jens Alder i november. Den ny topchef skal fortælle tilhørerne, hvordan TDC skal blive et af de bedst drevne teleselskaber i Europa.

Ikke langt inde i hans tale dukker ordet "rejsen" op. Et ord, som den administrerende direktør hiver frem, hver gang han fortæller fremtiden i TDC. Faktisk har han brugt det siden første dag på jobbet. Der er dog problemer på den rejse, som skal ende med et stærkt TDC. Et af dem er sure kunder.

"Vi må konstatere, at selvom langt hoveddelen af TDC's kunder er glade og tilfredse, må vi samtidig erkende, at vi har et segment af kundeoplevelser, hvor vi ikke får leveret den vare, som kunderne med rette forventer af landets førende telekoncern," fortæller Henrik Poulsen fra talerstolen.

Livlig aktivitet i boks

Imens han taler, er der livlig aktivitet i en lille brun boks med store vinduer placeret yderst på scenen. Med mikrofon og høretelefoner oversætter to kvinder i samme tempo, som Henrik Poulsen taler. Der er udenlandske bestyrelsesmedlemmer i TDC-bestyrelsen, og det glemmer koncernen ikke.

Og så dukker rejsen op igen.

"Jeg har stor tillid til den plan, som TDC har lagt. Vores ambitioner er høje, vi skal levere på forventningerne fra vores tre væsentligste interessenter; vores kunder, vores medarbejdere og vores aktionærer. Vi kan ikke vinde som virksomhed, hvis vi ikke kan få alle disse tre interessentgruppe godt med ombord på den fremadrettede rejse," siger Henrik Poulsen.

Den næste taler på programmet er finansdirektør Jesper Ovesen, og mens han taler, sidder Henrik Poulsen og Vagn Sørensen side om side ved det lange bord på scenen. Foran dem står der vandflasker nok til et større selskab. De kigger i perioder på publikum, mens de i andre skribler løs på papirerne foran dem.

I løbet af fem PowerPoint-slides gennemgår Jesper Ovesen årets resultat. Omsætning. EBITDA. EBITDA-margin. Han serverer hurtigt de rå fakta fra sidste års regnskab, inden det bliver tid til diskussion.

ATP på talerstolen. Spændingen stiger.

Kun én taler har meldt sig til debatten. Det er ATP, som sidder på lidt over fem procent af det danske teleselskabs aktier. Fem kapitalfonde sidder på godt 88 procent, mens en række småaktionærer sidder på resten. Det er dem, der fylder mest i salen.

Op mod talerstolen går ATP's repræsentant, Claus Wiinblad. Spændingen stiger. Er han på vej til at uddele ris eller ros?

"Vi ønsker tillykke med et godt resultat," indleder han.

Bang! De fremmødte journalister er gået forgæves, hvis de håber på at få en god historie leveret af ATP.

"Vi kan glæde os over, at frasalgene er sket til gode priser," siger Claus Wiinblad videre med henvisning til salget af en aktiepost i det polske teleselskab Polkomtel.

Lidt kritisk bliver det først til sidst, da han stiller et par spørgsmål til Henrik Poulsen. Hvordan vil finanskrisen påvirke TDC, og hvad betyder det for selskabet, hvis det tvinges til at åbne sit kabelnet for fremmede? Det vil Claus Wiinblad gerne have svar på.

Han træder ned fra stolen til klapsalver fra de fremmødte aktionærer, mens Henrik Poulsen overtager ordet.

"Vi kan se begrænsede effekter, men vi tror, at vi i andet og tredje kvartal vil blive ramt i vores erhvervsforretning, fordi der er store nedskæringer i virksomhederne," svarer Henrik Poulsen til det første spørgsmål.

Det andet spørgsmål vedrører det kabelnet, som TDC har i sin forretning for kabel-tv, YouSee. Her mener IT- og Telestyrelsen, at TDC skal åbne for andre, for det kunne potentielt set være, at TDC slækkede på kobbernettet, som firmaet deler med andre, mens selskabet opgraderede kabelnettet og dermed sejlede kobbernettet agterud.

"Jeg kan kun sige, at det ikke er den måde, vi udbygger vores infrastruktur på," siger direktøren og fortsætter:

"Konsekvenserne kan spænde fra noget som ikke er slemt til noget, der er meget skadeligt for YouSee," svarer han.

Total proforma

Andre af de fremmødte aktionærer har i mellemtiden mulighed for at tilmelde sig som taler. Men ingen melder sig. Herefter overtager advokat Anders Lavesen igen dirigentstokken. Han gennemgår punkterne på dagsordenen som et af et bliver vedtaget uden protester.

De fremmødte småaktionærer er statister i et aktieselskab, hvor næsten 90 procent er ejet af kapitalfondenes selskab Nordic Telephone Company.

Bestyrelsen skal også på plads. Anders Lavesen spørger, om nogen blandt publikum har bemærkninger. Men der er tavshed. En efter en ryger bestyrelsesmedlemmerne frem på storskærmene bag Anders Lavesen.

Og nu bliver det tid til den rene proforma; ændring af vedtægterne. Er det okay at ændre "Københavns Fondsbørs" til "NASDAQ OMX Copenhagen" i vedtægterne, er det ene spørgsmål. Tilsyneladende ja, ingen protester.

TDC's bogfører har også flyttet adresse. Er det også okay at opdatere adressen? Ikke overraskende slipper Anders Lavesen for protester fra aktionærerne.

TDC klar til digitale indkaldelser

Den sidste ændring af vedtægterne er et forslag om at skrotte brevpapiret, når TDC indkalder aktionærerne til generalforsamling. I stedet foreslår bestyrelsen, at selskabet indkalder aktionærerne via e-mail.

"Er der nogen bemærkninger?" spørger Anders Lavesen retorisk.

En hånd fra publikum ryger i vejret, og en mand rejser sig.

"Betyder det, at man på et tidspunkt ikke kan få breve, når man ikke har e-mail," spørger tilhøreren.

Nu må bestyrelsesformanden på banen. I rolig stil taler Vagn Sørensen til aktionæren.

"Der er en overgangsperiode," forsikrer Vagn Sørensen.

Aktionæren kan ånde lettet op. Også fremover kan han som aktionær i Danmarks største teleselskab slippe for at have en e-mail-adresse.

Det var sidste punkt på dagsordenen, og Vagn Sørensen får som den sidste ordet:

"Hermed erklærer jeg generalforsamlingen for hævet."

Tilhørerne klapper og rejser sig i al hast, som var det rulleteksterne i en biograffilm. The End.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere