Nørgaards Lov om Pressedækning

Klumme: At blive omtalt i medierne giver en lykkefølelse, som man skal huske, bevare, nusse om og bruge til noget positivt, som for eksempel at drikke ekstra gode øl i dagene efter.

Artikel top billede

Det er ikke altid så nemt at navigere i medie-junglen, som man tror.

Nørgaards Lov om Pressedækning (NLP): Der er ingen, der ser omtalen af dig i pressen.

De få, der ser det, bemærker ikke, at det er dig.

De ganske, ganske få, der lægger mærke til, at det er dig, glemmer det øjeblikkeligt.

NLP er faktisk blevet stedse mere "rigtig", efterhånden som de alt for få nyheder skal spredes i flere og flere medier. Lad mig give et konkret eksempel:

Fredag den 22. maj blev Miracle (og jeg) nævnt på JP.dk, Politiken.dk, Ekstra­bladet.dk, BT.dk, Borsen.dk, Business.dk og EPN.dk.

Vi var det mest læste på JP.dk i flere timer. BT.dk havde endda fundet et billede frem fra arkivet af unge mennesker, der vred sig til rave-musik på et diskotek. Vi ravede i øvrigt også på hinanden, da jeg var ung og gik på disk, bare så I ved det, I unge fløse.

Vi var helt vilde internt i biksen - ringede til hinanden og råbte "Nu er den sgu' også på xx.dk" og "den læses af 60 i minuttet". Jeg modtog både to og tre mails med "Tillykke, gamle jas" fra vennerne.

Og bedst af alt: Da jeg kom hjem til 2760 Målløs lå Ballerup Bladet lige dér med en helside om Miracle og Ballerup-borgeren Mogens. Så bliver en fredag ikke større. Jeg var glad hele weekenden og hele mandagen.

Tirsdag vendte jeg tilbage til Jorden af to grunde: Min gamle ven Kaare Danielsen fra Jobindex lykønskede mig med det HELT geniale træk at sende en pressemeddelelse ud på en fredag efter en fridag (Kr. Himmelflugt).

Alt kommer i

Journalisterne har INTET at skrive om, så ALT kommer i, fortalte han mig. Så lærte jeg dét. Dette sjældne fænomen sker igen fredag den 14. maj 2010, bare så I lige får noteret det.

For ligesom at få banket det store søm helt ind i brættet havde jeg samme dag møde med nogle ledende it-folk, der kender Gud og Hver Mand i branchen (og med sikkerhed læser Computerworld), og de vendte gentagne gange under mødet tilbage til temaet "Underligt, at vi aldrig har hørt om Miracle".

De havde i øvrigt heller ikke set vores storslåede nyhed om fredagen.

Den slags kæmpesejre på PR-fronten kan gøre gutterne og gud­inderne i biksen glade og stolte i et par minutter, og det hjælper på direktørens personlige wellness i flere dage.

Den lykkefølelse skal man huske, bevare, nusse om og bruge til noget positivt, som f.eks. at drikke ekstra gode øl i dagene efter. Det kan man ligesom tillade sig.

Jeg synes ellers, at det var et par gode idéer, jeg havde skrevet til journalisterne om:

En opfordring til alle om at lave stipendieordninger for arbejdsløse eller hårdt trængte it-folk, så de betaler, det de kan for at deltage i undervisningsting.

Hvis det er 0 kroner, de kan betale må det være sådan. Hvis det er 2.000 kroner i stedet for 5.000, må det være sådan. Det er uendeligt få it-folk, der ville prøve at udnytte sådan en god tanke, og dem kan man jo bare droppe.

Og en arbejdspladsordning for arbejdsløse it-folk: Giv dem et skrivebord, kaffe og en internetforbindelse, så de kan skrive ansøgninger, lære nye ting eller udvikle open source-ting til fælles gavn for NGO'er et sted, hvor de er omgivet af andre it-folk, så de har et sted at gå hen og være faglige i stedet for at sidde på hjemmearbejdspladsen - et ord, der pludselig lyder lidt negativt, når man er blevet fyret.

Det skrev journalisterne ikke om. De skrev om en fest, vi holder. Jeg fortsætter finpudsningen af vores mediestrategi.

Mogens Nørgaard er administrerende direktør i Miracle

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København

Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job