Nyhedsbreve sætter skub i forretningen

Klumme: Nyhedsbreve er eminente til at brandbuilde forretningen. Men kvaliteten skal være i top.

Artikel top billede

Nyhedsbreve kan bruges til meget, og mange virksomheder fokuserer på det direkte salg, og det er jo også meget fornuftigt. Men nyhedsbreve kan mere end det, og hvis man gør sig umage, så er nyhedsbreve uendeligt gode til brandbuilding, altså at skabe en præference for ens produkter og virksomhed.

Jeg kender det fra mig selv. Jeg ved ikke noget bedre end at modtage et godt skrevet nyhedsbrev inden for et emne, der interesserer mig, og jeg afsætter gerne tid til at læse det ordentligt.

Men det kræver også, at kvaliteten er helt i top, ellers ryger det ud. Så endnu engang vil jeg huske på, at det er langt bedre at lade være med at love, at nyhedsbrevet bliver sendt ud hver 14. dag, og i stedet sende det ud, når man virkelig har noget på hjerte.

Man må begynde med at vurdere, om man selv har evnerne til at skrive nyhedsbrevet. At skrive noget andre gider læse, er et håndværk, og det er ikke alle, der har tiden og talentet til at lære det.

Dertil kræver det også, at man kan finde de gode og spændende vinkler til historierne, så man skubber sit brand i den rigtige retning og ikke giver et forvirret signal om virksomheden.

At arbejde med sit nyhedsbrev er i høj grad en vigtig del af ens brandbuilding, og noget man derfor skal tage yderst alvorligt.

Tænk bare på de tv-reklamer man ser på de mindre kanaler, hvor ejeren lidt ubehjælpsomt står og fortæller om sine produkter, mens man tydeligt kan se, at kvaliteten af selve tv-produktionen er meget lav.

Det er fint nok, hvis man vil signalere mand og kone-virksomhed, men en katastrofe, hvis man vil signalere, at man er stor, etableret og professionel.

Med andre ord vil jeg anbefale, at man hyrer en god tekstforfatter, der for eksempel kommer på besøg i virksomheden en gang om måneden og suger information til sig.

Bliv en "ven af huset"

En god tekstforfatter kan nemt sætte sig ind i de tanker og strategier, virksomheden har og sørge for, at budskaberne er med til at styrke det brand, man arbejder på og ikke nedbryder eller forplumrer det.

En sidegevinst er det desuden, at de vinkler, tekstforfatteren finder til nyhedsbrevet, ofte let og elegant kan laves om til pressemeddelelser, og så slår man to fluer med et smæk.

Værdien af et godt nyhedsbrev vil vise sig over tid og have en god værdi i forhold til at knytte kunderne tættere på forretningen. Kunden vil få en god viden om virksomhedens holdninger, værdier, og hvilke produkter de kan tilbyde og dertil få knyttet de rette historier til produkterne, så de fremstår mere unikke.

Den dag kunden står og har brug for et produkt, virksomheden kan levere, så er man "top of mind", og man har distanceret sig kraftigt fra konkurrenterne, da man nærmest er "ven af huset".

Med andre ord er chancen for, at kunden køber produktet, langt større, og prisen bliver derfor mere underordnet, og det er jo en stor kvalitet i den konkurrenceprægede verden, vi lever i.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil