Giv varerne væk og scor kassen

Klumme: Det kan være en god forretning at forære en vare gratis til kunderne i din e-butik. Så er der nemlig stor chance for, at de køber noget andet ved siden af.

Artikel top billede

Nyhedsbreve er en rigtig god kilde til mere omsætning. Problemet er bare, at med tiden bliver folk vant til at modtage det, og man risikerer, at de bliver 'blinde' over for det, så de bare ikke ser det længere. Vi kender det også fra os selv.

Du modtager sikkert også nyhedsbreve, som du en gang var glad for, men nu lader ligge i indbakken og efter noget tid sletter. Med tiden kan mere end 50 procent af dine modtagere blive 'blinde', og det er noget skidt.
Hvis du vil aktivere dem igen og holde dem til ilden, så får du lige et trick, som du kan bruge.

Min gode ven Alun Biggart er en dreven e-købmand. Han har haft sin butik Alun.dk en del år efterhånden, og han kan nu leve af den. Samtidig kan han brødføde et par ansatte, og væksten i hans butik er fantastisk. Han delte et af sine effektive tricks med mig, og det vil jeg nu dele med dig.

Han kontakter sine leverandører og spørger, om de ikke har en vare, der er ved at udgå, eller noget andet, han kan få rigtig billigt. Så laver han et specialnyhedsbrev, hvor han forærer varen væk kvit og frit, mod at kunden betaler fragten.

Et af de tilbud, han havde, var, at man kunne få en tube økologisk tandpasta ganske gratis.

Inden for det første døgn reagerede godt 200 kunder på tilbuddet. Ud af dem ville de 90 kun have den gratis tandpasta, mens de resterende 110 også købte andre ting.

På en normal dag har Alun godt 30 ordrer. Den gratis tandpasta gav altså 80 nye gode ordrer og 200 kunder, der havde fået en rigtig god behandling - og det var kun status efter det første døgn.

Så Alun anbefaler varmt, at man finder gode, gratis varer til sine kunder, der kan få dem op af stolen.

Når først de har smidt den gratis vare i kurven og nu skal betale fragten, så vil rigtig mange putte noget ekstra i pakken, og det giver en stor meromsætning de næste dage.

For at det skal virke godt, er det vigtigt, at du laver en ny, spændende overskrift. Så hvis du plejer at have overskriften 'Duftshoppens Nyhedsbrev nummer 23', så lav det om til 'Få din gratis gave i dag'.

Det skal nok få folk op af stolene. Og hvis du plejer at sende dit nyhedsbrev ud i HTML-format med fine billeder og den slags, så prøv at sende det ud som en almindelig mail uden billeder. Hvis du normalt har en formel skriveform, så prøv at skrive det mere personligt, som du ville skrive det til en god ven.

Med andre ord skal du overraske modtageren i sådan en grad, at de læser dit nyhedsbrev, selvom de normalt plejer at arkivere det lodret.

Når de så får et tilbud med noget, der er gratis, så er der en god chance for, at de foretager den første "handel" i din butik - og det er guld værd for dig!

Så sæt strøm til dit nyhedsbrev - det giver meromsætning.

Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, administrerende direktør og stifter af Amino.dk samt forfatter til bogen E-pusher.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

    Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S