Artikel top billede

Foto: Vuk Vukmirovic (Foto: Vuk Vukmirovic)

Bestyrelsen må trække i arbejdstøjet

Bestyrelsen i danske it-virksomheder skal for alvor hoppe i jakkesættet. I krisetider bliver der stillet væsentlig større krav om involvering.

Hvis du har et billede på nethinden af en søvnig bestyrelse, der afholder et par årlige møder i lokaler så røgfyldt, at man knap kan se formanden sidde med benene oppe på bordet og en cubansk cigar i mundvigen, så kan du godt tro om. Krisen kræver, at bestyrelsen trækker i arbejdstøjet og involverer sig mere i virksomhedens ledelse.

"Bestyrelsen kan træde i karakter og virkelig fungere som en kritisk sparringspartner for den daglige ledelse, når det gælder de strategiske målepunkter og justeringen af dem i takt med den hurtigt omskiftelige virkelighed, som virksomheden befinder sig i," siger Kim Gerner.

Han forklarer, at det er her, bestyrelsen skal vise sit værd og medvirke til at bringe virksomheden ud af krisen.
"Særligt i krisetider er det dog også vigtigt, at bestyrelsen anerkender sin kontrolrolle og sit ansvar for at følge tæt op på tingene," siger Kim Gerner.

Balancegang

"Men bestyrelsens arbejde er en balancegang. Det er min erfaring, at den normalt skal holde sig fra fristelsen til at blande sig for meget i den daglige håndtering af driften. Ellers risikerer man, at den dygtige direktør mister sit drive," siger Kim Gerner.

Han forklarer, at de tider, hvor bestyrelsesmedlemmer ikke besad deres poster i kraft af kvalifikationer, bør være et overstået kapitel.

"Og det er det i langt størstedelen af it-virksomhederne. Det er en positiv og nødvendig tendens, ikke mindst i en krisetid," siger han.

Hele 95 procent af cheferne for de danskbaserede it-virksomheder, som deltog i Deloittes IT Vækstbarometer 2009, vurderer, at der dels vil blive stillet større krav til bestyrelsen og dels til bestyrelsens involvering.

En af direktørerne i undersøgelsen foretaget hen over sommeren udtrykker det sådan:

"De er nødt til at engagere sig meget mere. De skal være forberedte på at træffe kortsigtede beslutninger, fordi markedssituationen ændrer sig så hurtigt. Bestyrelsen bliver mere operationel og mindre strategisk, fordi omverdenen ændrer sig så hurtigt hele tiden," siger en direktør.

En anden udtrykker det på denne måde:

"De skal have større fokus, være mere forberedte på ændringer i tiden og kunne skifte retning hurtigt, hvis det kræves."

Andre peger på, at i modvind skal der flere hoveder ind over beslutningerne.

"Det er jo, når en situation skærpes, at der skal tages de rigtige beslutninger, uanset om det gælder finansiering, investering eller markedsudvikling," siger en direktør
"Det er altid sværere, når det hele kører i modvind. Det kræver lidt mere snak, samtale og opfølgning på diverse strategier," lyder det fra en anden i undersøgelsen.

Mere kontrol

Samtidig lader der også til at være en større grad af kontrol.

"De er mere overvågne overfor kapitalstrømmene. Der er flere møder, end der plejer at være," fremhæver en af de 300 direktører.

Endelig skal bestyrelsen tæt på de steder i virksomheden, hvor det gør ondt.

"Bestyrelsen bliver nødt til at se meget mere detaljeret på virksomhedens forretningsplan og de investeringer, der skal foretages i virksomheden," siger en direktør.

"De skal være meget skarpe på, hvilke steder man kan finde besparelser til kunderne lige nu for at fastholde dem," lyder det fra en anden.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere