Torsdagstippet: En ny generation af BASIC

Hjemmedatamaternes Basic er tilbage med fornyede kræfter. Skriv 3D-spil og professionelle applikation i det gode, gamle Basic-sprog, hvis du altså stadig kan huske, hvordan man gjorde.

Der var engang, hvor man blot kunne tænde sin computer og sætte sig til at skrive interessante programmer i Basic.

Sådan fungerede næsten alle hjemmedatamater før 16-bit og 32-bit tog over i form af Amiga'en og pc'en.

Med disse maskiner blev Basic reduceret til blot et program blandt mange andre, og Basic-programmering uddøde stort set.

I hvert fald indtil Microsoft lancerede Visual Basic, som var og er et stærkt udviklingsværktøj, men ikke så let at gå til og heller ikke ligefrem billigt.

Men frygt ikke. De gode gamle dage er vendt tilbage i form af produkterne BlitzBasic, DarkBasic og PureBasic, der begge er stærke og let tilgængelige Basic udviklingsmiljøer med rigelig understøttelse af både 2D- og 3D-grafik samt lyd og sprites.

Tre gange BlitzBasic

BlitzBasic eksiterer i tre forskellige udgaver, hvor det største produkt, Blitz3D, er et dedikeret spiludviklingssystem centreret omkring 3D-grafik og styring af spil.

Man skal ikke skrive ret mange linjer Basic, før man har den flotteste 3D-grafik kørende rundt på pc'ens skærm.

Man kan også vælge BlitzMax-udgaven, hvor Basic-programmerne kan kompileres til at køre både på Windows, Mac OS X og Linux. Endelig er der også BlitzPlus, som er beregnet til 2D-spiludvikling samt mere almindelige applikationer.

DarkBasic kontrollerer DirectX

DarkBasic lover, at helt almindelige pc-brugere nemt kan kontrollere Microsoft DirectX med DarkBasic, og det er faktisk korrekt.

Med nogle få kommandoer flyver grafikken rundt på skærmen; noget som kræver væsentlige mere kode med C eller C++ eller tilsvarende sprog.

DarkBasic lægger ikke skjul på, at det især er computerspil man kan udvikle med de nye Basic-kommandoer, man finder i programmet.

Hvor man i gamle dage skulle være glad for en sprite, får man i DarkBasic både double-buffering (en essentiel teknik ved spiludvikling), kollisionssignaler, MP3-afspilning, gennemsigtighed og meget mere.

PureBasic lover effektiv kode

PureBasic lover hurtige og kompakte programmer, der kan køre på flere platforme. Foreløbig understøttes Windows, Linux, Mac OS X og endda AmigaOS, og selvfølgelig understøttes også både 2D- og 3D-grafik samt assemblerkode, der kan skrives direkte i Basic-koden.

Her er altså Basic'en for dem, der virkelig savner de gamle dage, og gerne vil skrive både programmer og spil uden at skulle lægge arm med mere komplicerede sprog. Fokus er mindre underholdning og større på effektiv kode, hvis man har den slags som prioritet.

Mere nostalgi

Hvis al snakke om BASIC har fået dine øjne til at løbe i vand af bare nostalgi, så er her to artikler mere som kan skabe en hel syndflod:

Sådan spilles gamle DOS-spil på din nye PC og Genbrugsguld - og nostalgi, hvor du kan genopleve ungdommen med de gode, gamle spilleklassikere. Bare fordi den oprindelige hardware forlængst er skrottet, kan man stadig nyde spillene på pc'en...

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S