Avatar billede repsakasper Juniormester
09. oktober 2015 - 11:30 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Annulering/stop af excel-transaktion/udregning

Jeg har et rimelig stor excelark, hvor jeg laver nogle Vlookup'er og andre excelformularer. Normalt viser excel hvor mange % færdig den er med en given process, så jeg kan følge med, og kan vurdere om jeg vil vente på færdiggørelsen.

Men af og til, f.eks. når jeg konverterer tekstfelter med talnumre til talfelter, så kører excel bare rundt og rundt i et ukendt tidsinterval.

Når jeg så efter et kvarter er blevet træt af at vente, vil jeg så gerne afslutte processen, uden at lukke selve excelarket ned.

Jeg har forsøgt mig med talrige eksempler på google, som at trykke ESC, CTRL+BREAK, og en række andre jeg allerede har glemt.
- Ingen virker, og excel kører bare videre, uden anden mulighed end at lukke det gennem processvinduet og starte forfra (fra savepunkt).

Men hvordan kan jeg stoppe processen? Findes der andre genveje som jeg ikke kender til? Evt. en speciel genvej for den danske version?

Jeg har Windows 7, og bruger excel 2013 64 bit.
Avatar billede finb Ekspert
09. oktober 2015 - 13:01 #1
Overvej at lægge det hele i Array (vba),
det kører stærkt, og du kan selv lægge
"tilbud" ind, hvor en pop-up spørger,
om du vil stoppe processen.
Avatar billede repsakasper Juniormester
09. oktober 2015 - 13:08 #2
Finb: Tak for forslaget. Men da jeg ikke er så stærk i VBA, håbede jeg lidt på en mere "idiotsikker" løsning, så jeg f.eks. ikke skal kode VBA formlen hver gang jeg opretter et nyt excelark :)
Avatar billede finb Ekspert
09. oktober 2015 - 13:19 #3
vba kan skam genbruges ! Nemt !
Måske har du fordel af ACCESS til denne type opgave ?
Det kører også stærkt.
Avatar billede repsakasper Juniormester
09. oktober 2015 - 13:34 #4
Kan jeg overføre data fra excel til acces da?
For mine data kommer jo et sted fra. Jeg sidder og analysere på det, hvorfor jeg tilføjer formler osv til udregning.
Avatar billede finb Ekspert
09. oktober 2015 - 13:45 #5
Ja, access og excel snakker fint sammen,
de er jo begge i office-pakken.
Der er vist en import-funktion i Access,
eller en eksport-funktion i Excel.
finb
Avatar billede repsakasper Juniormester
09. oktober 2015 - 14:03 #6
Det vil jeg lige teste.
Avatar billede repsakasper Juniormester
14. oktober 2015 - 09:58 #7
finb:

Det er ret smart med overførsel til Acces. Men jeg kan desværre ikke lave de analyser osv. som jeg kan i Excel, og dermed er det ikke en holdbar løsning.

Og VBA er ikke min stærke side, så pt heller ikke løsningen.
- Jeg vil dog gå med til at give dig point, for dine forslag, da det ikke lader til, at der findes andre løsninger, andet end, at det er et brugerproblem, fremfor et programproblem.

Jeg må arbejde hen imod at kunne gøre brug af enten VBA eller access.

Tak for din hjælp.
Avatar billede bak Seniormester
14. oktober 2015 - 13:07 #8
Et tredje forslag kunne være Power Query, et gratis Microsoft tillægsprogram til excel. Med Power Query er det muligt at sammensætte flere tabeller og hermed reducere/fjerne behovet for Vlookups. Det er også muligt at lave beregninger og konverteringer inden man returner data til regnearket.

De samme ting gælder iøvrigt for PowerPivot, der er indbygget i excel2013, men her kan kun returneres pivottabeller.
Avatar billede finb Ekspert
14. oktober 2015 - 13:42 #9
Du kan også navngive et mindre område af celler,
(indsæt NAVN) og så kun beregne der
vha. matriceformel, efterfulgt af ctrl+shift+enter.
Avatar billede repsakasper Juniormester
15. oktober 2015 - 12:55 #10
Bak: Da det er en arbejdscomputer, har jeg ikke mulighed for at installere noget.

Finb: Det tror jeg til gengæld jeg kan finde ud af, tak! :)
Avatar billede finb Ekspert
15. oktober 2015 - 13:04 #11
Held og lykke,
tak for point.
finb