Avatar billede Per Novice
19. januar 2018 - 17:21 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Lås formler

Hvis celle C1 indeholder summen af A1+B1, hvordan bibeholder jeg så referenceområdet  i C1 (A1 & B1), når jeg flytter indholdet af A1 & B1 til et andet sted?
Det nytter ikke at bruge $-tegn.
Er der en indstilling som kan forhindre, at formlen i C1 ændrer sig?
Avatar billede excelent Ekspert
19. januar 2018 - 17:50 #1
hvis du navngiver celle A1 og B1
fx A1 : celleA1
og B1 : celleB1
Avatar billede Per Novice
19. januar 2018 - 19:03 #2
Umiddelbart ikke!
Kan du forklare fremgangsmåden?

Det handler om store dataområder.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. januar 2018 - 20:03 #3
=INDIREKTE("A1")+INDIREKTE("B1")
Avatar billede Per Novice
19. januar 2018 - 22:13 #4
Formlen virker fint, men det giver kun mening på små dataområder, da formlen skal indtastes for hver cellereference pga. " " i parantesen.
Det er ikke muligt af kopiere formlen nedad eller til højre, så A1-referencen skifter til næste celle.
Avatar billede Per Novice
20. januar 2018 - 00:11 #5
Er der et bud på, hvordan man kopierer formlen, så cellereferencen ("nnxx") følger med?
("nnxy")
("nnxz")
osv...
Avatar billede jens48 Ekspert
20. januar 2018 - 01:35 #6
Prøv med denne formel:

=INDIREKTE("A"&RÆKKE(A1))+INDIREKTE("B"&RÆKKE(A1))
Avatar billede jens48 Ekspert
20. januar 2018 - 01:41 #7
Jeg glemte at skrive at den kun virker nedad
Avatar billede jens48 Ekspert
20. januar 2018 - 01:53 #8
Hvis du også vil have den til at virke til højre bliver det lidt mere kompliceret. Denne formel virker på de første 28 kolonner, men kan udvides.
Et alternativ er i stedet at bruge R1C1 reference system, men det har jeg ikke megen erfaring i.

=INDIREKTE(INDEKS({"A";"B";"C";"D";"E";"F";"G";"H";"I";"J";"K";"L";"M";"N";"O";"P";"Q";"R";"S";"T";"U";"W";"X";"Y";"Z";"AA";"AB"};KOLONNE(A:A))&RÆKKE(B1))+INDIREKTE(INDEKS({"A";"B";"C";"D";"E";"F";"G";"H";"I";"J";"K";"L";"M";"N";"O";"P";"Q";"R";"S";"T";"U";"W";"X";"Y";"Z";"AA";"AB"};KOLONNE(A:A))&RÆKKE(B1))
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. januar 2018 - 06:13 #9
I dit indledende spørgsmål skriver du:

Er der en indstilling som kan forhindre, at formlen i C1 ændrer sig?

I #4 skriver du:

Det er ikke muligt af kopiere formlen nedad eller til højre, så A1-referencen skifter til næste celle.

og i #5
Er der et bud på, hvordan man kopierer formlen, så cellereferencen ("nnxx") følger med?
("nnxy")
("nnxz")

Skal det forhindres at formlen ændrer sig (som du først skriver) eller skal formlen ændrer sig, som du skriver i #4 og #5?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. januar 2018 - 09:24 #10
Er det sådan her du mener:

=SUM(INDIREKTE("rc[-2]:rc[-1]";0))
Avatar billede falster Ekspert
20. januar 2018 - 12:30 #11
Skud fra hoften, uden at jeg selv har læst det hele:

http://www.exceltactics.com/lock-cell-formula-references-table-columns-excel/
Avatar billede Per Novice
20. januar 2018 - 12:52 #12
Den seneste med SUM(INDIREKTE forstår jeg slet ikke.

For at simplificere lidt:

Der er 2 ark.
På ark 1 er der data, f.eks:
Celle A1 indeholder "Jens"
A2 er "Erik"
A3 er "Kurt"

På ark 2 er resultat:
Plebejer =Ark1!A1 (Jens)
Bonde =Ark1!A2    (Erik)
Herre =Ark1!A3    (Kurt)
Konge =Ark1!A4    (      )

Hvis jeg så indsætter "Niels" før "Jens" (Indsætter ny celle), skulle "Jens" gerne ophøjes til Bonde, og "Kurt" til Konge, men det sker ikke, fordi referencerne i Ark2 ændrer sig, når cellen indsættes i Ark1
Det skulle også gerne være muligt, at kopiere formlen i det uendelige.
Avatar billede excelent Ekspert
20. januar 2018 - 13:29 #13
=INDIREKTE("'Ark1'!A"&RÆKKE(A1))
Avatar billede Per Novice
20. januar 2018 - 13:40 #14
YES :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. januar 2018 - 14:25 #15
Ja det samme gør jo

=INDIREKTE("Ark1!RC";0)

(og det er jo ikke nemt at vide, at SUM er overflødig når du i din indledende post skriver om A1+B1).