Avatar billede nemlig Professor
20. november 2018 - 11:10 Der er 6 kommentarer

Ejerskab af eget udviklet program

Hejsa.
Jeg har for godt 10 år siden udviklet et bookingsystem i PHP.
Systemet er blevet købt af nogle kunder og herefter har jeg installeret det på kundernes eget webhotel. Der har altså været tale om et engangsbeløb og ingen løbende betaling. Systemet har sidenhen fået en række forbedringer og programkoden er også løbende blevet tilpasset kravene til de forskellige PHP versioner. Kunderne har så, mod en engangsbetaling, fået systemet opgraderet, når behovet har været der.
Til nogle af systemerne har jeg også udviklet særlige funktioner mod timebetaling, og jeg har også lagt interessetimer i det, når jeg har kunnet bruge det til kommende forbedringer.
Ovenstående har aldrig givet anledning til spørgsmål omkring ejerskab af programmet, men nu bliver jeg udfordret på spørgsmålet, og med rette.
Jeg har ikke skrevet noget om købsbetingelser, ejerskab mm, når jeg har solgt systemet.
På alle sider, der kan vises i systemet, bliver der nederst vist "© 2018 www.system.dk All rights reserved" .
Umiddelbart mener jeg, at jeg ejer programmet og blot stiller det til rådighed. Derfor har jeg også, på forespørgsler, sagt til kunderne, at de ikke selv må rette i programkoden.
Omvendt synes jeg, at det vil være urimeligt, set fra købers side, hvis jeg som ejer af programmet, ikke længere vedligeholder det med mulighed for opgradering. Så kan køber stå i en situation, hvor programmet ikke længere fungerer. For hvad nu hvis, vi får en konflikt eller jeg bliver syg/dør og ikke er i stand til at vedligeholde.

Er der nogen som har lidt erfaring om rettigheder og ejerskab, så vil jeg være taknemmelig for input.
Avatar billede Slater Ekspert
20. november 2018 - 11:33 #1
Hvis der ikke er skrevet nogle kontrakter der siger andet, og hvis systemet er udviklet i din egen tid, hvor du ikke har været ansat af kunden og løbende betalt af dem i den tid du har arbejdet på det, så er det klart dit system.

Hvis du har taget en engangsbetaling for det, så må det også antages at være købt som beset - dvs. hvis det virkede fint dengang de købte det, så er det ikke dit ansvar hvis det holder op med at virke på grund af opdateringer af anden software, eller hvis de får brug for nye features.

Hvis du ikke har tilknyttet en bestemt licens til softwaren før du solgte det som forhindrer det, og når det er solgt til et engangsbeløb og det dermed antages at kunden ejer sin kopi af softwaren, må de dog som udgangspunkt godt rette i koden for at få det til at virke. Jeg er i tvivl om hvor langt denne frihed går - om den kun gælder for at få det til at virke, eller om det giver dem fuld frihed til at ændre hvad de vil. Det må du nok spørge en specialiseret advokat om. Men det er dog klart at de ikke må sælge systemet videre eller lægge deres navn til det.
Avatar billede ejvindh Ekspert
20. november 2018 - 12:53 #2
Det lyder jo lidt som en rodet "situation". Men mon ikke du skal denne vej, for at få en pejling på, hvor det går hen. Og ja, så kunne en rigtig advokat nok også være en god ide :-)

https://kum.dk/kulturpolitik/ophavsret/computerspil-og-edb-programmer/
https://ida.dk/content/hvem-har-ophavsretten
Avatar billede nemlig Professor
20. november 2018 - 15:36 #3
Tusinde tak for jeres gode input.
Jeg synes det er helt fair, at jeg som udvikler af programmet har ophavsretten, og det er også fair, at de selv kan rette i programkoden, når det ikke længere virker.
Nu skal jeg have et møde, hvor vi skal drøfte  vilkårene, og så må jeg efterfølgende vurdere, om jeg skal søge advokatbistand.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2018 - 16:15 #4
Ophavsret er rimeligt klar. Medmindre du har vaeret timeloennet saa har du retten til din kode og dine kunder har kun rettigheder som de eksplicit har faaet tildelt. Det vil ikke vaere dig som skal bevise at de ikke har ret til noget - det vil vaere dem som skal bevise at de har ret til noget.

Det er altid godt med en skriftlig kontrakt som klart definerer den slags fremfor diverse mundtlige aftaler og implicitte aftaler dokumenteret via email korrespondance.

Bemaerk at det specifikke problem omkring "patching for at holde det koerende ved aendret kontekst" er delvist teknologi specifik. Hvis det var en traditionel binaer applikation, hvor kunden kun faar en EXE og du beholder kildekoden, saa var kundens muligheder for at rette praktisk taget nul. Med teknologier som HTML, CSS, JavaScript, PHP etc. har kunden kildekoden og har en teknisk mulighed for t tilrette.

I praksis vil en rigtig stor applikation uden design dokumenter og eventuelt med inline kommentarer strippet (hvilket du formentligt goer for JavaScript p.g.a. stoerrelse men ikke for PHP) dog ogsaa vaere svaer at vedligeholde.

Men teknisk mulighed giver ikke ret. Medmindre du har eksplicit givet dem lov til at rette i den PHP kode, saa mener jeg ikke at de maa.

Jeg er ikke jurist med speciale i software ophavsret, saa hvis det er kritisk, saa skal du have fat i saadan en.

Hvis forholdet til kunden stadigt er godt, saa vil jeg foreslaa at I laver en klar aftale med et indhold a la:
* de faar en tidsubegraenset ret til at bruge programmet internt firmaet
* betaling herfor anerkendes som allerede modtaget
* de har ikke ret til at videredistribuere koden
* de har ikke ret til at tilrette koden
* du laver tilretninger for XXX kroner i timen (pristals reguleret i forhold til dags dato)
* hvis du ikke laengere oensker at lave tilretninger, saa faar de en begraenset ret til selv at lave tilretninger for at holde koden fungerende med nye software versioner og tilpasse til ny lovgivning - men ikke ret til at udvikle decideret ny funktionalitet

Det lyder som om at det vil kunne goere alle glade.
Avatar billede nemlig Professor
20. november 2018 - 16:36 #5
Tak Arne. Super information.:)
Avatar billede ejvindh Ekspert
20. november 2018 - 18:59 #6
Som et lille supplement til arne_v's gode indlæg, så kunne et råd måske være, at den nye aftale, som I laver, laves på baggrund af (eller i hvert fald med stærk inspiration fra) nogle af de standardkontrakter, der findes på området. Så risikerer man ikke så let at "løs" sprogbrug skaber uklarhed, hvis man på et tidspunkt har dissens på, hvilke aftaler, der er indgået.

https://itb.dk/articles/kontraktraadgivning/standardkontrakter
https://ida.dk/content/konsulent-og-samarbejdsaftaler
http://itadvokater.dk/kontrakter/