Avatar billede AskeJ Praktikant
22. januar 2019 - 14:49 Der er 3 kommentarer

Videnskabsteori

Hej,

Jeg har nogle spørgsmål ang. videnskabsteori, der simpelthen er min Achilleshæl. Jeg håber i kan hjælpe! :)

Spørgsmål 1:
Hvad er forskellen på fænomenologi og hermeneutik? Jeg mener, hvis fænomenologi er "læren om fænomenerne", hvad er hermeneutik så? Som jeg forstår hermeneutik, så er det også læren om et fænomen, hvilket bare er uddybet med, at man først har en for-forståelse af et fænomen, så fortolker man fænomenet, og herefter får man en ny forståelse af fænomenet (hvilket er ongoing)

Spørgsmål 2:
Merleau-Ponty mener, at kroppen og sjælen ikke kan adskilles, hvilket Jean-Paul Sartre mener de godt kan. Men så vidt jeg forstår er de begge indenfor fænomenologi-feltet, hvordan kan det lade sig gøre?

Spørgsmål 3:
I positivismen/det funktionalistiske paradigme afspejles viden i det observerede, men hvordan kan det afspejles 100%, når individer fortolker på det?

Spørgsmål 4:
Hvad er "sansedata" i positivisme?

På forhånd tusind tak:)
Avatar billede ejvindh Ekspert
22. januar 2019 - 15:09 #1
Omkring herm/fæn, så prøv at gå herhen:
http://videnskabsteori.ejvindh.net/Comparator/
...og klik en af dem ind i midten. Så kan du ved at klikke på de grønne knapper få nogle sammenligninger mellem positionerne.

Angående spm2, så kender jeg ikke denne præcise forskel, men selvom man kan have flere filosoffer indenfor samme tradition, så betyder det jo ikke, at de er enige om alt. Der findes lige så mange slags fænomenologier, som der findes fænomenologiske filosoffer. De gentager jo ikke bare hinanden, men videreudvikler på tingene.

Angående spm3: De vil vel også netop påpege, at vi skal slippe fri fra fortolkningsforståelsen.

Angående spm4: Lidt forsimplet: Positivisterne mener at den eneste sikre viden om verden, som vi har er den, der kommer fra sanserne (syn, hørelse, følelse, osv). De informationer, som vi modtager herigennem kalder de sansedata.
Avatar billede AskeJ Praktikant
22. januar 2019 - 16:28 #2
Mange tak for dit svar, Ejvindh!

ang. spørgsmål 3:
Hvordan vil de slippe fra fra fortolkningsforståelsen?

ang. spørgsmål 4:
Burde den eneste sikre viden om verden ikke være, at der findes en objektiv sandhed, men lige så snart den kommer igennem sansedaterne, så er den subjektiv?

Er overhovedet ikke kritisk, forsøger bare at forstå :) Er glad for, at du vil hjælpe.
Avatar billede ejvindh Ekspert
23. januar 2019 - 07:57 #3
Spm3: Ved netop kun at forholde sig til sansedataene som de kommer til os.

Spm4: Nu er jeg jo ikke selv positivist. Men jeg tænker at de vil mene at forskellen på sansedata og andre ting, som foregår inde i vores hoveder, er, at man netop ikke selv kan styre sansedata. Når jeg kigger på en postkasse kan jeg ikke beslutte mig for, at sanse den som blå. Derfor er det det mindst subjektive vi har at gøre med. Og så vil de vel sige, at jo flere forskere der laver det samme forsøg, des mindre subjektivt bliver det.