Avatar billede Blød trafikant Ekspert
06. maj 2024 - 16:50 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

Opgradering eller ny PC?

Hej medeksperter

En af mine venner har en ældre stationær pc med Windows 8.1 uden SSD
Kender ikke specs.

Den er meget langsom.
Han oplever nu at browsere ikke længere bliver opdateret, så han vil gerne have at jeg opgraderer den til Windows 10.

Men er det ikke tåbeligt?

Så skal han have ny windows licens, da Microsoft jo har stoppet fra gratis opgradering, og PC'en bliver jo ikke hurtigere alligevel.

Ville den rigtige løsning ikke være at købe en ny pc med Windows 11, så den i det mindste kan holde nogle flere år?

Det tager jo også en del tid at opgradere en gammel pc.

Hvad siger I? Opgrader gammel pc til Windows 10 eller ny pc med Windows 11?
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. maj 2024 - 17:12 #1
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
06. maj 2024 - 17:22 #2
Tak ErikHg!

Så er det ihvertfald løst, hvis den gamle bliver opgraderet.

Det skal lige nævnes at han ikke bruger PC'en ret meget. Hans kæreste spilller online spil på den, så de kan godt nøjes med den gamle.

Men ville det ikke give mening med en ny pc alligevel?
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. maj 2024 - 17:42 #3
Jeg tror at der er andre her på eksperten der er bedre inde i de ting end jeg.
Jeg har ærlig talt ikke så megen fidus til Win 11.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
06. maj 2024 - 17:51 #4
#3: Det er kun næsten kun brugerfladen der er ændret. Det løste jeg ved at pille ved nogle indstillinger og installere Open Shell, så start menuen igen er overskuelig.

Det mest irriterende der sker hver gang Microsoft udgiver nye Windows versioner er nok, at driverne til diverse hardware kan volde problemer.
Avatar billede INK Ekspert
06. maj 2024 - 18:28 #5
Hvis du har en usb med Windows 10, ville jeg alligevel forsøge en ren ny installation. Den vil højst sandsynligt blive aktiveret med en digital licens. Installer uden internet og opret lokal konto. dernæst kobler du på internettet og opdaterer. Check derefter aktivering.
Den skal selvfølgelig have mindst 4 GB ram og gerne en SSD, men med en ren ny installation vil den sikkert køre meget hurtigere.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
06. maj 2024 - 18:42 #6
Tak INK!

Godt råd.

Jeg har allerede lavet en usb med Windows 10 som jeg kan tage med.
Avatar billede PAD-dataservice Juniormester
06. maj 2024 - 20:56 #7
Hvis du smider en gammel SSD disk på, så vil den blive væsentlig hurtigere (også efter opgradering).
I øvrigt så "holder" windows 10 kun til d. 25 okt. 2025 - herefter vil den sandsynligvis ikke blive opdateret mere og i stigende grad blive usikker ifht sikkerhedshuller.

Hans maskine kan nok slet ikke opgraderes til Windows 11 - Microsoft har lagt en hel del krav ind som ret effektivt kommer til at betyde en meget stor del af de nuværende windows-maskiner enten skal skrottes eller kommer til køre uden sikkerhedsopdateringer. Der er måder at komme uden om nogle af kravene, som windows 11 kræver, men det er besværligt og man risikerer at den pludselig ikke længere vil opdatere sig.
Noget som de mange "uddaterede" windowsmaskiner kunne anvendes til var at køre Linux til husbehov - det er langt fra så besværligt, som mange forestiller sig - og hvis man f.eks. vælger https://linuxmint.com/ så er forskellen i brugerfladen ifht windows faktisk ikke særligt stor. Og hvis man bare bruger den som browser, (open) office og at gemme/se billeder på - så er mit bud at langt de fleste brugere ikke ville få de store problemer med det.... Men det er selvfølgelig nemmere at købe en ny maskine;)
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
06. maj 2024 - 22:19 #8
#7: Tak for rigtig godt indlæg!

Jeg har faktisk overvejet Linux Mint på hans pc, da jeg selv har det installeret som nr 2  styresystem på min egen maskine.

Han bruger Excel, som han udfylder daglige kørselsdata i og sender videre til sin chef, så hvis han får Linux Mint på, så skal han lære LibreOffice oveni hatten. Men det går nok.

Jeg tror jeg vil fremlægge alle jeres forslag for ham.

Alle er gode!

Tak!
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. maj 2024 - 23:21 #9
Jeg er enig -SSD er blevet så billige -https://www.pricerunner.dk/cl/36/Harddiske?attr_48871909=48878123&attr_50375507=56454526&sort=price_asc#s_2000145=_400  - jeg ville måske købe en større  - end de Aller billigste. Der er nok plads til både den gamle harddisk og en SSD i kabinettet.

Linux ja Mint eller https://www.linuxfx.org/ som i grænseplade minder om Windows 10 eller 11.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
07. maj 2024 - 00:07 #10
Kurt54: Tak for ideen med SSD'en.

Skal man sparke liv i en gammel pc og købe ny hardware, eller ej...?

Jeg er glad for alle indspark. De afspejler også rigtig meget mine egne frustrationer over problemet.

I er alle fantastiske!

Sover lige på det!
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
17. maj 2024 - 11:39 #11
Så lykkedes det at få Windows 10 på hans PC.
Lavede backup af de vigtige userdata og eksporterede passwords og bogmærker fra Chrome til en USB stick.

Kørte ren installation fra USB med nyeste version af Windows 10 uden internet.
Koblede den herefter på internettet og opdaterede Windows efterfølgende.

Desværre står der nu under Aktivering, noget i retning af at den ikke kan aktiveres pga manglende tilgang til Microsofts servere lige nu. Prøv igen senere.

Det bliver spændende om den bliver aktiveret eller ej uden ny licens.

Efter en måned, så begynder problemerne jo.