tony breindal >> Det var ikke meningen at \'forskrække\' dig - og både før - men specielt efter - at have set din din \'advarsel\', håber jeg ikke, at vi er blevet uvenner. Men jeg synes ikke du skal holde op med at tale om farvevalg.
Det var da også noget af en smøre, jeg fik fyret af. Egentlig kunne jeg blot have skrevet:
Farver har ingen egentlig betydning - men i høj grad virkning. Betydningen findes altså kun i en sammenhæng med det der bærer farven.
Eller skrevet med Ekstrabladets sans for detaljer: Farver har betydning for noget; men ikke i sig selv.
For at illustrere dette og benytte lejligheden til at komme med en smøre mere: I nanoq\' link til
http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/farven.htm giver Max Lüscher - en herre jeg ikke kender personligt, men ofte har måtte tilbagevise - en karakteristik af folks personlighed i forhold til deres bils farve. Mage til udokumenteret vrøvl skal man desværre ikke lede længe efter. Hvis han har ret, bliver jeg nødt til at få omlakeret min røde bil til hvid, efter at have læst hans postulater - det gør mig nemlig \'ilter\'. Jeg læste for ca. 10-15 år siden, at netop det år var hvid danskernes foretrukne farve til nye biler. Var mennesker dette år særlig \'iltre\'?
Hvis jeg husker forkert mht. farven, må I undskylde - men det har egentlig ikke noget betydning for min påstand om, at Max Lüscher vrøvler igen - igen - igen.
Så er osaka san\'s
http://www.colormatters.com meget bedre. Her er der dog et problem i en af de bøger, der gives smagprøver fra: Color Logic for Web Site Design. Bogen er faktisk god, men ukritisk anvendes farveteorier fra billedkunsten og de trykte medier til at beskrive et skærmbillede. Det mener jeg godt man kan, men ikke ukritisk. Fx. er det meget nemmere i et trykt medie at læse en lys skrift på mørk baggrund en på en skærm. Farve-kontrasten mellem varme og kolde farver giver en større dybdevirkning i et trykt medie osv.. Det er desværre ikke gennemført i bogen.