Avatar billede morten_soegaard Nybegynder
21. november 2010 - 21:04 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Genskabe data efter formatering

Hej,

Jeg er i den uheldige situation, at min eksterne harddisk er gået i stykker, hvor alle mine billeder mv. lå på.

Billederne har for tid tilbage lagt på min bærbare computer, hvilket jeg vil forsøge at få genskabt.

Jeg har forsøgt at bruge programmet Recuva, som egentlig godt kunne finde nogle af mine billeder. Mine billeder har lagt på skrivebordet, hvilket jeg har på fornemmelse var en dum ide, da placeringen for skrivebordet er ens hver gang efter formatering.

Mine sprøsgmål:
- Findes der et andet program, som giver en mere overskuelig genskabelse af filer?
- Er det noget med at Windows 7 kan "genskabe" tidligere skrivebordsindhold?
- Anden form for hjælp til at genskabe data er velkomne.

Håber i kan hjælpe mig i denne uheldige situation. :)

Mvh
Morten
21. november 2010 - 21:34 #1
... under alle omstændigheder så skal den Harddisk hvor dine data ligger (=lå) slukkes OMGÅENDE, og sætte som dum SLAVE i et andet system. Og DERFRA bruger diverse værktøjer...

for tid tilbage ... - så det er nok tvivlsomt!!!

---
21. november 2010 - 21:37 #2
Kan du forestille dig denne besked:
... dine slettede data kan nu ikke genskabes, fordi de nu er blevet overskrevet under download/instalation/brug af genskabelsesprogrammet XXX ... - Doooooh...
Avatar billede morten_soegaard Nybegynder
21. november 2010 - 21:42 #3
Det er en ekstern harddisk som er gået i stykker. Jeg har haft en til at kigge på den, som interesserer sig for at lave "ødelagte" harddiske og han siger den fejler noget som han kalder "Click of death".

Programmet Recuva har trods alt fundet noget af det. Det var også mere for at høre om der fandes et mere effektivt program e.lign.?

Mvh
Morten
Avatar billede Vandreren Novice
21. november 2010 - 21:43 #4
Det bliver spændende at se hvornår spørger vender tilbage. :)
http://www.eksperten.dk/spm/895754#reply_7507319
Avatar billede morten_soegaard Nybegynder
21. november 2010 - 21:58 #5
Det er svært at ændre på hendelser som har været forgået, hvis det er det du hentyder til.
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2010 - 07:14 #6
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. november 2010 - 11:56 #7
Du gør følgende

Tager disken ud af dit system og sætter den over i en usb kasse til eksterne harddiske

Booter et Linux system op som du tilslutter den eksterne disk til. Det skal være linus da Windows ikke kan dette.

Sø på "dd forensic backup". dd er en kommand til at lave bit for bit images af diske, hvilket betyder at den tager hele disken også med "gammelt" data samt slag space og hele møllen. Denne kommando generere en fil på størrelse med diskens fulde kapasitet

Herefter bruger du programmet Scalpel der er en fil caver. Den indeholder header informationer på rigtig mange kendte filformater og kan læse din dd fil. Den vil hente alle de filer kendte ud der ikke er overskrevet.

Både dd rutinen og fil carvingen tager temmelig lang tid (mindst timer) så væben dig med tålmodighed, men det kan sagtens gøres hvis filerne ikke er overskrevet i mellemtiden
Avatar billede morten_soegaard Nybegynder
22. november 2010 - 17:24 #8
bufferzone: Mener du den eksterne harddisk som er i stykker? Den eksterne harddisk er tilkoblet USB allerede. Er det en anderledes opkobling end denne?

Er "dd forensic backup" en integreret del af Linux?
Avatar billede ksoren Nybegynder
22. november 2010 - 17:26 #9
dd er et linux-værktøj. At bruge dd her er mere som en sikkerhedsforanstaltning (backup) i fald harddisken bryder sammen undervejs, eller man ved et uheld får skrevet utilsigtet til disken.
Avatar billede morten_soegaard Nybegynder
22. november 2010 - 17:53 #10
Så man kan ikke bruge det til komme i nærheden af data på den "ødelagte" harddisk.

Har hørt noget med at man kan sætte den til at køre med meget lave omdrejninger tilkobling med usb, men i og med at den allerede kører på usb kan dette måske ikke lade sig gøre?!
Avatar billede ksoren Nybegynder
22. november 2010 - 18:02 #11
Det kan man også godt. Bufferzone foreslår, at man efterfølgende genskaber de tabte filer ud fra den kopi der er lavet.
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. november 2010 - 19:36 #12
My bad. Havde ikke lige set at det er en ekstern vi taler om, det gør jo tingene lidt lettere, bare kør fra tilkoblingen til en Linux maskine
Avatar billede morten_soegaard Nybegynder
23. november 2010 - 19:13 #13
Okay. Jeg vil finde ud af om jeg kender nogle som kører Linux.

Vil i tro det også virker når harddisken har "Click of death".

Harddisken når at "snorre rundt" efterfulgt af et "klik". Dette gør den 3 gange inden den stopper helt med at fungere.

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh
Morten
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2010 - 08:47 #14
man kan af og til være heldig

prøv det her forsigtigt
vend bunden i vejret på harddisken og giv den et let fast dask
vend den igen og prøv så

det kunne jo være læse armen der er slap så den kører i kanten af skiven - kan du se det for dig

det vil ikke hjælpe at bruge f.eks denne her
hvis den ikke kan snurre
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php

kan den ikke snurre er der jo kun den dyre vej - til profesionelle hvis du har noget DER skal hentes ud
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. november 2010 - 10:20 #15
Jeg har lige genskabe over 800 Mb data fra en disk der klikkede og som ikke kunne ses i windows, så det kan lade sig gøre
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2010 - 12:12 #16
ja hvis man er heldig og det er den næste måske ikke
Avatar billede morten_soegaard Nybegynder
30. november 2010 - 22:02 #17
Lige en hurtig tilbagemelding. Jeg har ikke fået redet noget data endnu. Men jeg forsøger mig stadig.

Jeg vil gerne bede alle som har svaret på denne post om at skrive et svar tilbage, så alle kan få point.

Tak for alle jeres svar.
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2010 - 07:32 #18
ok
01. december 2010 - 09:37 #19
Ping..

(Måske en smule...)