Avatar billede Skaade Nybegynder
27. marts 2014 - 08:47 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Formel til opdeling af tekst i Excel

På opfordring prøver gentager jeg hermed mit spørgsmål, og denne gang sætter jeg 100 point på højkant. Tilgiv mig, jeg er ny og kender ikke til pointsystemet...

Jeg vil meget gerne have hjælp med at finde en formel der kan opdele tekst i forskellige celler i Excel.
Teksten bliver kopieret ind i Excel fra et udskrift fra vores database. Antallet af linier er varierende og overskriften for hver linie er ikke den samme hver gang (altså ikke på samme linie hver gang), men teksten er altid delt med et kolon, og kan f.eks. være:

Navn: Test Testesen
Adresse: Testrupvej 45
Postnr: 1234
By: Testrup
Dato 1: 1/3-14
Dato 2: 3/3-14
etc.

Det jeg gerne vil opnå er at når jeg copy/paster teksten ind i et Excel ark, så kommer "Navn:" til at stå i kolone A og "Test Testesen" i kolone B.
Det er en opgave der skal løses gentagende gange og af forskellige personer dagligt, og derfor vil jeg ikke benytte "Data/Tekst til kolonner".

Der må da være en smart måde at løse problemet på...

Jeg ser frem til at høre om der er en der kan hjælpe mig, på forhånd tak.
Avatar billede supertekst Ekspert
27. marts 2014 - 09:24 #1
Må det være via en makro?
Avatar billede anedi Ekspert
27. marts 2014 - 09:36 #2
Det kan evt. løses som herunder:

I kolonne B: VENSTRE(A1;SØG(":";A1;1))
I kolonne C: HØJRE(A1;LÆNGDE(A1)-LÆNGDE(B1)-1)

Kopier hele vejen ned

Vh
Anedi
Avatar billede Skaade Nybegynder
27. marts 2014 - 10:53 #3
Det er meget langt hen af vejen af det jeg gerne vil have, Teksten deler sig rigtig fint som jeg gerne vil have den til at gøre, men man kan ikke ændre direkte i den flyttede tekst. F.eks. hvis man skal rette husnummeret i:

Adresse: Testrupvej 14

Så skal man skrive hele vejnavnet og husnummer, fordi at man kun kan rette i formlen.
Det problem har jeg ikke hvis jeg benytter "Data/Tekst til kolonner".

Et andet problem er at hvis der er en blank skille linie, så kommer der til at stå: #VÆRDI! i de to kolonner ved siden af.
27. marts 2014 - 10:54 #4
Opret en rapport fra databasen, der opdeler data i kolonner i stedet?
Avatar billede Skaade Nybegynder
27. marts 2014 - 11:20 #5
Det er desværre ikke muligt for mig selv at gøre for jeg har ikke adgang til at lave ændringer i databasen.
Avatar billede supertekst Ekspert
27. marts 2014 - 11:33 #6
VBA (makro) er som sagt også en mulighed.
Avatar billede Skaade Nybegynder
27. marts 2014 - 11:39 #7
OPLYS mig, jeg er autodidakt i denne verden. Hvad vil du foreslå?
Avatar billede supertekst Ekspert
27. marts 2014 - 11:46 #8
Jeg kan prøve at skrive en makro, der kan udføre det ønskede. VBA (Visual Basic for Applications) er det programmeringssprog, der findes i Office-pakken.

Hvis det har interesse - så kan du sende/uploade en model af før og efter-data - så er der ikke så meget at tage fejl af.

@-adresse under min profil
Avatar billede Skaade Nybegynder
25. juni 2014 - 11:12 #9
Lukket
Avatar billede Skaade Nybegynder
10. juli 2014 - 05:30 #10
Hvordan lukker man?
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Excel-kurser for alle niveauer og behov – find det kursus, der passer til dig

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester