Blomstret betræk på den bærbare

HP har indgået et samarbejde med modeskaberen Vivienne Tam, der skal forvandle den bærbare fra kold teknologi til moderigtigt tilbehør. Samtidig kommer maskinerne til salg i modebutikker. Se resultatet her.

LONDON: Flere af de hardware-vante journalister til stede ved HP lille efterårsarrangement i London, har det svært med at kapere, at der kun løftes en lille del af sløret for firmaets nye moderigtige minibærbare.

Der foreligger ingen specifikationer, og prisen snakker man ikke om - heller ikke selvom der bliver spurgt til begge dele adskillige gange. Det er ikke det maskinen handler om.

HP har indledt et samarbejde med den amerikansk bosatte modeskaber Vivienne Tam om at skabe en bærbar computer, der for den kvindelige målgruppe i lige så høj grad fungerer som et stykke tilbehør på linje med en håndtaske eller tørklæde, som det er et stykke teknologi.

- Computeren er en refleksion af den moderne kvindes behov, der går op i mode, men også har en passion for teknologi. Jeg ønskede at skabe en notebook, der appellerer til kvinder uanset alder, etnisk baggrund eller indkomst, har Vivienne Tam fortalt.

Til salg i modebutikker

HP kunne fortælle, at grunden til at de netop valgte at samarbejde med Vivienne Tam på trods af, at hun som modeskaber er bedst kendt i USA, skyldes hendes tilgang til opgaven.

Vivienne Tam havde gennemtænkt opgaven langt videre end blot til produktet, og brugt tid på at overveje, hvorledes kvinder ville benytte computeren.

Den stærke røde farve og valget af pæoner er kendetegnende for Vivienne Tam, der i sin stil er meget orientalsk inspireret. Computeren spiller samtidig visuelt sammen med hendes seneste kollektion, der blev fremvist i New Yorks modeuge i september.

HP Vivienne Tam Speciel Edition Notebook forventes lanceret i starten af det nye år og vil blandt andet være til salg i Vivienne Tams egne modebutikker. Maskinen forventes lanceret på det danske marked i april 2009.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job