Sådan gør overvågning dig mere effektiv

Business Center er ikke meget for skjult overvågning af medarbejdere, men må konstatere, at frivillig overvågning giver forbløffende mening. Læs her hvorfor.

Artikel top billede

Har du svært ved at fokusere hundrede procent på dine daglige arbejdsopgaver? Bliver du distraheret af sociale netværk som Facebook og Twitter?

Består dit arbejde af megen læsning og søgning af information på nettet, med risiko for at din arbejdslæsning langsomt glider over i en mere fritids/fornøjelsesorienteret læsning?

Ovevågning i stedet for selvrapportering

Business Center har tidligere skrevet om forskellige it-værktøjer, der kan hjælpe dig til at registrere, hvad du bruger din arbejdstid på. De har alle haft et element af selvrapportering, hvilket kan føre til ringe datakvalitet.

Eksempelvis skal du selv starte og stoppe tiden, når du går i gang med en given opgave ved hjælp af det ellers fremragende program Task Coach. Bliver du afbrudt af et telefonopkald, en insisterende IM-besked eller en hastemail, er det ikke altid, at du får afbrudt tiden. Tro mig, selv om det ikke burde være svært, så er det undertegnedes erfaring, at det bare ikke sker altid.

De mange tidsregistreringsværktøjer kræver også, at du opretter et projekt eller en opgave, hvor du kan registrere din tid. Det betyder, at du nogle gange ikke har en opgave eller et projekt at registrere din tid på. Igen lyder det ikke som noget, der burde volde besvær, men hvis du har en massse ad-hoc-opgaver, er det et problem. 

Hvad med at bruge din computer til at registrere alle dine aktiviteter i stedet for - helt automatisk?

Det kan være ting som: Hvor lang tid du har brugt på at skrive et dokument i Word, skrive mails, fakturere via et online-system, læse Facebook-opdateringer fra venner, tjekke dit profesionelle netværk på LinkedIn og læse nyheder - både arbejdsrelevante og fornøjelseslæsning.

Hvis du samtidigt kan få computeren til at registrere tiden som uproduktiv eller produktiv, er der meget værdifuld feedback, du kan få efter en arbejdsdag, når du kigger computerens registreringer igennem.

Får ovenstående dig til at tænke i Big Brother-baner og arbejdsgivere, der minutiøst holder øje med, hvad de ansatte foretager sig, så forstår denne skribent dig godt. Skjult overvågning af ansatte er ikke noget, som Business Center vil agitere for.

Men hvis en frivillig registrering af dine aktiviteter giver dig mulighed for at forbedre dine arbejdsrutiner, bør du ikke automatisk skyde ideen ned.

Så læs venligst videre.

Bliv mere effektiv ved at se, hvad du bruger tiden på

RescueTime har valgt at udvikle et værktøj, der ikke lægger skjul på, at værktøjet holder øje med, hvad du laver. Men registreringen sker for din egen skyld. Det er i hvert fald tanken med produktet, bedyrer RescueTime.

Det skal give dig aha-oplevelser som:"Tænk, brugte jeg virkelig 45 minutter på at være på Facebook?" og få dig til at fokusere mere på at være produktiv. 

Når du installerer RescueTime, bliver du bedt om at kategorisere forksellige aktiviteter som produktive eller uproduktive. Umiddelbart virker "Business", "News and Opinions" som nogle meget brede kategorier, men det giver mening, når du begynder at bruge RescueTime.

De brede kategorier er nemlig opdelt i underkategorier. Eksempelvis er "Business" opdelt i 9 underkategorier som "Accounting", "Sales", "Administration", "General", "project Management" osv.

Når du går på nettet, bliver de forskellige websites kategoriseret i en af kategorierne, ligesom programmer, du anvender på din computer, vil blive kategoriseret i en af kategorierne.

Programmer og websites kategoriseres automatisk

Her anvender RescueTime crowdsourcing. RescueTime anvender de kategorier, som andre brugere har tildelt forskellige websites og programmer. Hvis du er uenig med den kategori, som et website eller program automatisk tildeles, har du mulighed for let og enkelt at ændre kategorien.

Styrken ved RescueTime er, at du meget hurtigt kan komme i gang. Når du har installeret RescueTime, skal du egentlig blot begynde at arbejde. Når der er gået en lille times tid, kan du gå ind og se, hvad du har brugt din tid på. Her kan du så også begynde at finjustere RescueTime.

Konklusion: Fremragende og afhængighedsskabende 
Det er lidt af en øjenåbner at se tallene for ens tidsforbrug sort på hvidt.

Samtidigt fungerer det rigtig godt for denne skribent, at jeg kan se på RescueTimes aktivitetsoversigt, hvad jeg har brugt min tid på. Det gør, at jeg hurtigt kan fordele den forbrugte tid på de projekter, jeg har kørende. Det fungerer bedre for mig end løbende at oprette små opgaver og tage tid i løbet af dagen.
 
Var det ikke Kierkegaard, der sagde, at livet leves forlæns, og forstås baglæns? I så fald er RescueTime et meget kierkegaardsk program

Du arbejder dig gennem dagens opgaver, og du kan løbende springe rundt mellem opgaverne, afhængig af hvem du kan få fat på, og hvad der fungerer bedst for dig. Når dagen er ovre, kan du skue baglæns og se, hvad du reelt brugte tiden på.

Eneste ulempe ved RescueTime er, at det kun er i Pro-udgaven, at man kan se, hvilke dokumenter i Open Office man har arbejdet på, og hvor lang tid der er brugt per dokument.

Pro-udgaven får man gratis i 14 dage, når man downloader den gratis version af RescueTime, men jeg er allerede afhængig af den facilitet. Så om 14 dage må jeg nok punge ud med de 6 dollars om måneden, som Pro-versionen koster.

Også selv om man ikke kan se, hvilke mails i Thunderbird man har arbejdet med. Der registreres kun den samlede tid, man har anvendt Thunderbird.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S