Håndfri nummeroplysning

Nummeroplysningen har fået talegenkendelse

Indhold

Af Lars Michael Sørensen

1. juli 1998: Tele Danmark har fra idag udvidet Nummeroplysningen 118, med tre håndfrie funktioner. Baggrunden er den nye lov, som forbyder billister at tale i håndholdt mobiltelefon, mens de kører.

De tre funktioner træder i kraft, så snart man har fået oplyst er telefonnummer. Herefter kan man sige "Ring op", for at blive stillet igennem, "Gentag", hvis man ikke fik fat i nummeret, eller "Betjening", for at blive stillet tilbage til telefondamen.

- Oplysningen er meget brugt af mobilkunder. Med loven om håndfri betjening, bliver der et klart behov for den nye Tale-service, der giver mobilbrugerne frie hænder, siger Jens Hauge, divisionsdirektør i Servicetelefonen.

Talegenkendelsen er udviklet af Tele Danmarks egen udviklingsafdeling, med assistance fra 1.000 Tele Danmark-ansatte, som har lært systemet at genkende tale.

- Vi har sikret, at stemmerne er optaget med personer fra alle egne af landet, så systemet forstår alle dialekter, siger Jens Hauge. Han siger, at Tele Danmark desuden har lagt synonymer ind, så man også kan sige, "Kald op" istedet for "Ring op".

Talegenkendelsen kan også benyttes fra en almindelig fastnet-telefon.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere