TDC: Umuligt for kunderne at kontrollere regningen

Konkurrencen på teleområdet betyder, at regningerne på erhvervstelefoni i de fleste tilfælde er blevet så komplicerede, at virksomhederne reelt ikke har en chance for at tjekke om regningerne er korrekte. Det erkender man hos TDC.

Der er ingen udsigt til, at de danske virksomheder får mere gennemskuelige telefonregninger. Sådan er svaret fra TDC på den kritik af teleselskabernes indviklede telefonregninger, som chefkonsulent Per Lippert-Scherwin fra erhvervsorganisationen HTS rejser på vegne af sine medlemmer i IT-avisen ComON.

I dag tilbyder TDC de erhvervskunder, som måtte være interesseret i det, at få adgang til samtlige data omkring selskabets telefoni på internettet, via EDI eller på en CD-rom. Men reelt har virksomhederne ikke noget at bruge denne information til, erkender TDC's Servicedirektør Niels Jørgen Frey. Informationsniveauet er simpelthen for omfattende:

»For en typisk erhvervsdrivende er mængden af data så stor og kompliceret, at det vil kræve et meget specificeret it-system at gennemgå afregningerne i detaljer. Derfor vil virksomheden reelt aldrig kunne regne efter, om fakturaerne stemmer,« forklarer Niels Jørgen Frey til IT-avisen ComON.

Regningerne bliver mere indviklede fremover
I stedet for at se frem til at få mere enkle regninger fremover, bør virksomhederne i stedet indstille sig på, at regningerne bliver endnu mere indviklede at gå til i de kommende år.

»Telemarkedet er sammensat af mange meget komplekse abonnementstyper. Den hårde konkurrence betyder, at der hele tiden kommer nye tilbud og typer, som medfører at telefonregningerne bliver endnu mere komplicerede dag for dag. Derfor er det simpelthen ikke muligt at gøre fakturaerne mere enkle at overskue for virksomhederne,« fortæller Niels Jørgen Frey.

»I bund og grund mener jeg, at det handler om at turde stole på sin teleoperatør,« uddyber Niels Jørgen Frey.

TDC opfordrer de kunder, som gerne vil have en meget enkel telefonregning til at overgå til flatrate-telefoni. Dermed opbygges et netværk, som selskabets interne telefoni holdes i. Ved flatrate vil regningen være et fast månedligt beløb.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S