Privacy samtykke koster 652 milliarder dollar årligt

Hvis vi læste Privacy-samtykke erklæringer, inden vi klikker os enige i, at Facebook og Google må bruge vores oplysninger, så ville det alene i USA koste 652 milliarder dollar i tabt arbejdsfortjeneste om året.

Google, Facebook og Microsoft ville koste verdensøkonomien en formue, hvis folk rent faktisk læste samtykke-erklæringer, der giver firmaerne lov til at bruge vores personlige oplysninger. Det konkluderer forskere fra Carnegie Mellon University.

De er kommet frem til, at det gennemsnitligt tager 10 minutter at læse en samtykke-erklæring. Gennemsnitsmængden af tekst man skal i gennem for at forstå samtykket er 2500 ord.

»Studier viser, at privacy-erklæringer er vanskelige at læse, at sproget er dårligt og at de ofte ikke er rationelt opbygget,« skriver forskerne bag undersøgelsen.

Det betyder reelt, at ingen for alvor læser erklæringerne inden de klikker på Enig.

Samtidig viser undersøgelsen, at kun de færreste forstår, hvilke konsekvenser det kan have at klikke Enig i for eksempel Google eller Facebooks privacy-politik.

Derfor kræver forskerne politisk indgreb.

»Nogle virksomheder konkludere, at deres brugere er ligeglade med privatlivsbeskyttelse, hvis de bare klikker enig uden at have læst erklæringen. Men det er en fejlkonklusion. Det er virksomhedens ansvar, at brugerne forstår konsekvenserne af at overdrage private oplysninger. Hvis virksomhederne ikke lever op til det ansvar, så må der regulering til som beskytter brugeres basale rettigheder,« skriver forskerne i undersøgelsen.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S