Fusioner mislykkes ofte

Næsten halvdelen af alle fusioner mislykkes, og lever ikke op til ledelsens forventninger. It-branchen er storleverandør af fusioner.

IBM og Mærsk Data. Telia og Orange. Thrane & Thrane og Eurocom. Det er blot nogle af de navne, står står på den lange liste af fusioner i it-branchen alene i år.

Men nu viser nye tal, at det sjældent er en udelt fornøjelse at slå sig sammen med konkurrenten og på den måde angribe markedet i fælles front.

Ifølge en undersøgelse lavet af Ledernes Hovedorganisation skuffer op i mod halvdelen af alle fusioner. Undersøgelsen er lavet blandt 600 ledere, der har været med til at gennemføre en fusion, og i 44 procent af tilfældene er fusionen ikke lykkedes som planlagt.

Tre ud af ti fusioner gav ikke større omsætning, mens man i 32 procent af sammenlægningerne ikke oplevede at skabe stordriftsfordele, viser undersøgelsen blandt andet.

Ifølge professor på Handelshøjskolen i København Lars Håkonsson vil fusioner i 50-75 procent af alle tilfælde mislykkes.

»Man kan helt enkelt komme til at betale for meget for den virksomhed, man opkøber. Man har ofte svært ved at vurdere, hvad det man køber, egentlig er værd - især hvis det gælder internationale sammenhænge,« siger han til Ritzau.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job