Forhandlere: Nyt it-klagenævn er unødvendigt

Forbrugerstyrelsen har på vegne af forbrugerministeriet længe forhandlet med en række brancheorganisationer om oprettelsen af et privat it-klagenævn, skriver Politiken. Online it-forhandlerne er ikke blevet indkaldt til forhandling, og ser intet behov for det nye klagenævn.

Forbrugerstyrelsen barsler med et privat klagenævn for it-sager, der for øjeblikket har en behandlingstid på mere end ét år. Foreningen for Online It Forhandlere (FOIF) mener ikke at behandlingstiden nedbringes med et nyt klageorgan.

Peter Sunesen, der er repræsentant i forbrugerklagenævnet for FOIF kender ikke til det nye private klagenævn.
»Vi er ikke blevet indbudt til forhandlinger om et privat klagenævn. Vi synes klagerne skal håndteres i det eksisterende system, men det skal effektiviseres. Det er klart at en behandlingstid på flere år er helt uacceptabelt. Både for kunder og forhandlere. Hvis en forhandler får et grafikkort tilbage efter tre år er det jo usælgeligt, og i de tre år må kunden klare sig helt uden. Vi så gerne en behandlingstid på maks fem måneder, og da helst tre eller fire,« siger Peter Sunesen.

Regningen for det nye klagenævn skal også placeres. Men hvem skal betale? Det er spørgsmålet der først og fremmest deler de involverede parter.
»Det bliver ikke os, det kan jeg godt fortælle dig. Vores medlemmer kan ikke være med til indirekte, at skulle betale for klager over it der bliver købt i for eksempel Bilka der er store på det område efterhånden. Og hvor går grænsen for hvad et nyt klagenævn skulle behandle? Der er jo it i alt muligt efterhånden. En hardwareforhandler skal jo ikke betale for klager over for eksempel tøj. Det kan ikke være rimeligt,« siger Peter Sunesen.

Det private klagenævn skulle være aktivt fra 1. Januar 2006, men endnu er ingen aftale indgået, og kontorchef i Forbrugerstyrelsen, Charlotte Lemche Jensen sagde lørdag til Politiken:
»Jeg tror ikke nævnet er på plads ved årets udgang. Vi skal nok et stykke ind i 2006 før rammerne ligger klar, derefter kommer det an på hvor hurtigt branchen kan åbne et sekretariat os så videre.«

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil