Producent: Om fire år har hver fjerde dansker DVD-Audio

Forventninger til det nye medie, DVD-Audio er tårnhøje hos børsnoterede SDC DanDisc. Mediet er kommet for at overtage CD'ens plads, og om fire vil hver fjerde dansker have en afspiller. Pladebranchen er dog endnu afventende.

Salget af CD'er er stærkt faldende. Fra 1999 til 2003 er salget i Danmark næsten halveret til 9,9 millioner eksemplarer. Derfor arbejdes på at finde mediets afløser, som igen skal få forbrugerne til at se fordelene i at købe musik frem for at hente det i mp3-format på nettet.

Den første danske udgivelse i formatet DVD-Audio er netop kommet og koster 150 kroner i handlen. Ifølge producenten, det børsnoterede teknologiselskab, SDC DanDisc, er potentialet i mediet meget stort.

»Det vil overtage CD-mediets plads,« siger administrerende direktør i SDC DanDisc Jesper Boysen til IT-avisen ComON.

Det nye format giver brugeren mulighed for at høre musikken i surround, men kan indtil videre kun afspilles på DVD-afspillere med indbygget surround-funktion. Øvrige DVD-afspillere vil blot afspille musikken helt traditionelt. Det er dog Jesper Boysens helt klare forventning, at vi med hastige skridt er på vej mod en meget bred udbredelse af mediet herhjemme.

»Når vi kommer fire år frem i tiden, vil der i mindst 25 procent af de danske hjem stå en DVD-Audio afspiller. Det vil slå igennem ligesom DVD-afspilleren gjorde det. Blot hurtigere,« forklarer han.

I USA har DVD-Audio været på markedet i et stykke tid og har pæn succes. Samtidig arbejder flere DVD-producenter ifølge SDC på at gøre det til standard i deres nye DVD-afspillere. Også flere bilproducenter - blandt andet Toyota - arbejder få at gøre deres musikanlæg i stand til at afspille både CD'er og DVD-Audio'er.

Pladebranchen passive
Den danske udgivelse er den første på markedet herhjemme. Inden for et par måneder følges det op i Norge, hvor SDC er ved at udgive et album med et norsk band. De nye produktioner er dog kun kommet på gaden, fordi SDC har støttet udgivelsen økonomisk. Derfor langer Jesper Boysen ud efter pladeselskaberne. Han mener, at det er på tide, at de vågner op og ser de muligheder, der er i det nye medie.

»Det er en smule grotesk, at vi som producent skal gå ind og sponsorere den første udgivelse for at få præsenteret forbrugerne for det nye medie. Men nu har vi gjort det, og det er vores erfaring, at så snart forbrugerne opdager et nyt medie, vil de drive efterspørgslen. Så må pladebranchen følge efter,« siger Jesper Boysen.

SDC DanDisc har ikke mødt den store interesse fra pladebranchen, og der er ifølge Boysen heller ikke på nuværende tidspunkt forhandlinger i gang om flere produktioner. Han fastholder dog at potentialet er stort.

»Det bliver en helt ny afsætningskanal for pladeselskaberne ved siden af CD'en og musik downloadet fra nettet,« uddyber Jesper Boysen.

Csis Security Group A/S

Product Marketing Manager

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Operations Engineer til drift af infrastruktur

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Københavnsområdet

Folkekirkens Nødhjælp

ERP IT System Owner

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job