Tinglysningen blev lanceret med massevis af kendte systemfejl

Allerede da tinglysningen blev lanceret, vidste Domstols-styrelsen, at systemet havde fejl. Siden er 1500 fejl blevet indrapporteret. Især den del af tinglysningen, der ikke blev testet, er ramt af fejl.

Skandalen om den digitale tinglysning har nået et nyt niveau.

Domstolsstyrelsen har hele tiden påstået, at lanceringen af den digitale tinglysning er en succes, og at selve systemet fungerer. Men det er ikke korrekt.

Nu viser det sig, at Domstolsstyrelsen lancerede tinglysningen sidste år, selv om styrelsen var klar over, at der var fejl ved systemet. Domstolsstyrelsen var klar over, at der var 17 vigtige fejl ved systemet som endnu ikke var løst. Det oplyser justitsminister Lars Barfoed (K) til Socialdemokraternes Benny Engelbrecht. Kategorien vigtige fejl er den næsthøjeste kategori af fejl. Den eneste fejltype der er værre, er de absolut kritiske fejl.

1500 rapporterede fejl

Men de 17 kendte vigtige fejl er kun toppen af isbjerget. Styrelsen var også bekendt med en lang række mindre vigtige fejl, og siden systemet blev lanceret og frem til 4. marts i år er der blevet indrapporteret ikke færre end 1500 fejl, oplyser justitsministeren. Mens der altid vil forekomme fejl ved store it-systemet, så er fejlene i dette tilfælde langt mere alvorlige, fordi Domstolsstyrelsen sparede en helt afgørende brugertest af portalen tinglysningen.dk væk inden systemet blev lanceret. Mange af de indrapporterede fejl drejer sig netop om den portal som ejendomsmæglere og advokater bruger og som ikke blev testet.

”De mange fejl i tinglysningssystemet understreger blot at systemet blev igangsat for tidligt og at det ikke blev testet tilstrækkeligt. De penge der er blevet sparet på at springe tests over, er så rigeligt sat til og betalt af almindelige danskere. Når justitsministeren afviser, at der var fejl, minder det mest af alt om Komiske Ali,” siger Socialdemokraternes Benny Engelbrecht til ComON.

En betydelig del af de indrapporterede 1500 fejl er i kategorien Høj Prioritet. Der er også en del fejl i kategorien "Kritisk". Fejlene dækker blandt andet over tinglysninger, der ikke bliver registreret, søgefunktion der ikke virker, dokumenter der forsvinder, adresser der ikke bliver registreret og lange svartider. Domstolsstyrelsen understreger, at ikke alle fejlrapporteringer behøver at dække over en reel fejl.

Nye fejl

Men fejlene stopper ikke her. Så sent som i dag, har ComON modtaget en mailkorrespondance mellem en ejendomsmægler og Tinglysningsretten, hvor Tinglysningsretten erkender, at der er nye fejl. Den seneste fejl betyder, at indscanningssystemet af de fuldmagter som advokater og ejendomsmæglere anvender giver et forkert autosvar som kvittering for registrering af indsendte fuldmagter. I mailen skriver Tinglysningsretten:

”Vi er opmærksomme på, at indscanning af fuldmagter dags dato giver Dem et forkert autosvar som kvittering for registrering af indsendte fuldmagter. Fejlen er meldt til CSC og vi håber at fejlen bliver rettet snarest.”

Dermed kan ejendomsmæglerne ikke være sikre på om fuldmagterne er registreret korrekt.

1477 sager forsinket i fem måneder

Justitsminister Lars Barfoed oplyser, at af de mange tusinde sager der er blevet forsinket i tinglysningssystemet stammer ikke færre end 1477 helt tilbage fra oktober sidste år. Det vil sige, at 1477 almindelige danskere og selvstændige har sager i systemet der er over fem måneder forsinket.

Kammeradvokaten er ved at undersøge om Domstolsstyrelsen og regeringen har et erstatningsansvar overfor de tusinder af danskere, der har mister millioner af kroner på tinglysningssystemet. Det afgørende for om de kan få erstatning er om Kammeradvokaten mener, at Domstolsstyrelsen og regeringen bærer skylden for at almindelige danskere har tabt formuer.

Politiets Efterretningstjeneste

Bliv RPA-udvikler i PET

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car