Tinglysningen blev lanceret med massevis af kendte systemfejl

Allerede da tinglysningen blev lanceret, vidste Domstols-styrelsen, at systemet havde fejl. Siden er 1500 fejl blevet indrapporteret. Især den del af tinglysningen, der ikke blev testet, er ramt af fejl.

Skandalen om den digitale tinglysning har nået et nyt niveau.

Domstolsstyrelsen har hele tiden påstået, at lanceringen af den digitale tinglysning er en succes, og at selve systemet fungerer. Men det er ikke korrekt.

Nu viser det sig, at Domstolsstyrelsen lancerede tinglysningen sidste år, selv om styrelsen var klar over, at der var fejl ved systemet. Domstolsstyrelsen var klar over, at der var 17 vigtige fejl ved systemet som endnu ikke var løst. Det oplyser justitsminister Lars Barfoed (K) til Socialdemokraternes Benny Engelbrecht. Kategorien vigtige fejl er den næsthøjeste kategori af fejl. Den eneste fejltype der er værre, er de absolut kritiske fejl.

1500 rapporterede fejl

Men de 17 kendte vigtige fejl er kun toppen af isbjerget. Styrelsen var også bekendt med en lang række mindre vigtige fejl, og siden systemet blev lanceret og frem til 4. marts i år er der blevet indrapporteret ikke færre end 1500 fejl, oplyser justitsministeren. Mens der altid vil forekomme fejl ved store it-systemet, så er fejlene i dette tilfælde langt mere alvorlige, fordi Domstolsstyrelsen sparede en helt afgørende brugertest af portalen tinglysningen.dk væk inden systemet blev lanceret. Mange af de indrapporterede fejl drejer sig netop om den portal som ejendomsmæglere og advokater bruger og som ikke blev testet.

”De mange fejl i tinglysningssystemet understreger blot at systemet blev igangsat for tidligt og at det ikke blev testet tilstrækkeligt. De penge der er blevet sparet på at springe tests over, er så rigeligt sat til og betalt af almindelige danskere. Når justitsministeren afviser, at der var fejl, minder det mest af alt om Komiske Ali,” siger Socialdemokraternes Benny Engelbrecht til ComON.

En betydelig del af de indrapporterede 1500 fejl er i kategorien Høj Prioritet. Der er også en del fejl i kategorien "Kritisk". Fejlene dækker blandt andet over tinglysninger, der ikke bliver registreret, søgefunktion der ikke virker, dokumenter der forsvinder, adresser der ikke bliver registreret og lange svartider. Domstolsstyrelsen understreger, at ikke alle fejlrapporteringer behøver at dække over en reel fejl.

Nye fejl

Men fejlene stopper ikke her. Så sent som i dag, har ComON modtaget en mailkorrespondance mellem en ejendomsmægler og Tinglysningsretten, hvor Tinglysningsretten erkender, at der er nye fejl. Den seneste fejl betyder, at indscanningssystemet af de fuldmagter som advokater og ejendomsmæglere anvender giver et forkert autosvar som kvittering for registrering af indsendte fuldmagter. I mailen skriver Tinglysningsretten:

”Vi er opmærksomme på, at indscanning af fuldmagter dags dato giver Dem et forkert autosvar som kvittering for registrering af indsendte fuldmagter. Fejlen er meldt til CSC og vi håber at fejlen bliver rettet snarest.”

Dermed kan ejendomsmæglerne ikke være sikre på om fuldmagterne er registreret korrekt.

1477 sager forsinket i fem måneder

Justitsminister Lars Barfoed oplyser, at af de mange tusinde sager der er blevet forsinket i tinglysningssystemet stammer ikke færre end 1477 helt tilbage fra oktober sidste år. Det vil sige, at 1477 almindelige danskere og selvstændige har sager i systemet der er over fem måneder forsinket.

Kammeradvokaten er ved at undersøge om Domstolsstyrelsen og regeringen har et erstatningsansvar overfor de tusinder af danskere, der har mister millioner af kroner på tinglysningssystemet. Det afgørende for om de kan få erstatning er om Kammeradvokaten mener, at Domstolsstyrelsen og regeringen bærer skylden for at almindelige danskere har tabt formuer.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S