Antallet af DAB-lyttere skal seksdobles

Danmarks Radio giver den digitale radio halvandet år til at blive en succes. Antallet af DAB-lyttere skal seksdobles fra de nuværende 10.000 til 60.000.

Cirka titusind danskere har indtil videre investeret i en DAB-radio. Men ved udgangen af næste år skal antallet være seksdoblet.

»Vi skal have solgt 10.000 radioer ved udgangen af 2004 og 60.000 ved udgangen af 2005,« siger Katja Marcuslund, der er ansvarlig for Danmarks Radios markedsføringsindsats på DAB-området.

Danmarks Radio har givet kampagnelederen indtil 1. marts 2006 til at vise resultater.

Det skal gøres gennem en ihærdig markedsføringsindsats, der er atypisk for public service-virksomheder.

»Vi tænker normalt ikke på, at arbejde med dem, der vil tjene penge på noget,« siger Katja Marcuslund.

»Men vi skal have fat i alle spillere og koordinere vores markedsføringsindsatser med dem. Der skal for eksempel laves markedsføringsmateriale til radiodistributørerne og forhandlerne, og vi har også snakket en del med Broadcast Service Danmark, som sætter antennerne op, for at kunne informere folk om DAB-radioens dækningsområder,« fortæller hun.

Katja Marcuslund er meget optimistisk på DAB-radioens vegne.

»Det går over al forventning, og vi forventer meget af julehandlen,« siger hun.

Indtil videre sender DR ti kanaler, der kun kan høres gennem en DAB-radio eller på internettet. Men den 1. december begynder også P1, P2 og P4 Danmark at sende digitalt. Derudover kommer tre nye kanaler til, nemlig DR Gyldne Genhør, DR Kanonkamelen og DR Erhverv.

Katja Marcuslund skal også stå i spidsen for den internationale indsats for udbredelse af DAB-radioen som formand for World DAB Marketing Comittee.

Også her lægger hun stor vægt på en massiv målrettet markedsføringsindsats.

»Vi skal erkende, at vi er forskellige steder i udviklingen, og opdele landene i a- og b-hold. Hos a-holdene, hvor man har god radiodækning og flere radiomodeller i butikkerne, kan man bruge massekommunikation. Men hos b-holdene, hvor man måske kun sender almindelige FM-kanaler på DAB og hvor udvalget er småt, skal man lave en mere målrettet indsats,« siger Katja Marcuslund.

»Det er vigtigt, at vi tager kontakt til de mennesker i virksomhederne, der faktisk sidder med markedsføringen af DAB, og ikke tager fat i direktøren. Derfor skal vi også have flere markedsføringsfolk ind i arbejdet,« siger hun.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere