Du ser reklamen - reklamen ser dig.

Kameraer med ansigtsgenkendelse i reklameplakater skal kortlægge og analysere de interesserede forbipasserendes alder, køn og eventuelt race.

At implementere et kamera i en gadeplakat er ingen ny opfindelse - men når kameraetudstyres med ansigtsgenkendelse, så kommer der unægtelig et skær af The Island / Minority Report / Blade Runner over historien.

Det er et firma ved navn Quividi, der har fundet på at udstyre de store gadeplakater med kameraer, der med ansigtgenkendelses-software kan analysere sig frem til forskellige interessante data. Eksempelvis; hvor mange kigger på plakaten, hvor gamle er de, og hvilket køn har de.

Foreløbigt sidder Quividis kloge kameraer i McDonalds reklamer i Singapore og i IKEA reklamer her i Europa og senest er de på vej til USA i forbindelse med reklamefremstød for TV-selskabets A & E's sci-fi miniserie "The Andromeda Strain" - i øvrigt instrueret af danskeren Mikael Salomon.

Firmaet TruMedia har i forvejen lignede udstyr installeret i reklamer på over 30 forskellige lokationer i USA. Begge firmaer påstår dog, at ingen af systemerne i øjeblikket optager eller gemmer video - men vedkender sig, at det er en mulighed.

Dette lægger op til en heftig debat, dels med reference til privatlivets fred, men lige så meget til racisme-paragrafen, da der allerede nu er overvejelser om at inkludere begrebet 'race' i ansigtsgenkendelsens parametre til analyse.

Hvem sagde ‘Big Brother'...?

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S