Nu kender Facebook dit ansigt

Det sociale netværk har nu også aktiveret sin automatiske ansigtsgenkendelse for brugere i andre lande end USA.

Artikel top billede

I december 2010 introducerede Facebook en form for ansigtsgenkendelse, som automatisk kan genkende dine venner på billeder og foreslå tags. Når du uploader et nyt billede, forsøger Facebook at matche billedet med andre fotos og foreslå navnet på den person, der er i billedet.

Den automatiske ansigtsgenkendelse blev i første omgang kun indført i USA, men nu ser det ud til at Facebook har aktiveret den i resten af verden – i første omgang uden at informere brugerne om det. Det bekræfter sikkerhedsfirmaet Sophos, som samtidig advarer om, at brugerne selv skal deaktivere funktionen.

Det er altså ”opt-out” i stedet for ”opt-in”. Nu er det selvfølgelig svært at deaktivere ansigtsgenkendelsen, når man slet ikke er klar over, at den er blevet aktiveret.

Graham Cluley fra Sophos kritiserer da også, at brugerne ikke bliver spurgt om godkendelse når de bliver tagget på Facebook-billeder. Du skal selv gå ind og ”untagge” i de billeder hvor du er blevet tagget.

”Mange folk føler at det er ubehageligt, at et site som Facebook lærer hvordan de ser ud, og bruger denne information uden deres tilladelse. Mange Facebook-brugere ved stadig ikke hvordan de skal ændre deres privatlivs-indstillinger på den rigtige måde, og de synes at hele systemet er forvirrende. Det er endnu sværere at bevare kontrollen når Facebook ændrer indstillingerne uden at fortælle om det,” siger Graham Cluley.

Hos Sophos kan man finde en detaljeret vejledning som beskriver hvordan man kan deaktivere den automatiske ansigtsgenkendelse.

Facebook har netop opdateret sit gamle blog-indlæg om ansigtsgenkendelse fra december sidste år og bekræfter her at funktionen nu er rullet ud i de fleste lande.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S