Nu kender Facebook dit ansigt

Det sociale netværk har nu også aktiveret sin automatiske ansigtsgenkendelse for brugere i andre lande end USA.

Artikel top billede

I december 2010 introducerede Facebook en form for ansigtsgenkendelse, som automatisk kan genkende dine venner på billeder og foreslå tags. Når du uploader et nyt billede, forsøger Facebook at matche billedet med andre fotos og foreslå navnet på den person, der er i billedet.

Den automatiske ansigtsgenkendelse blev i første omgang kun indført i USA, men nu ser det ud til at Facebook har aktiveret den i resten af verden – i første omgang uden at informere brugerne om det. Det bekræfter sikkerhedsfirmaet Sophos, som samtidig advarer om, at brugerne selv skal deaktivere funktionen.

Det er altså ”opt-out” i stedet for ”opt-in”. Nu er det selvfølgelig svært at deaktivere ansigtsgenkendelsen, når man slet ikke er klar over, at den er blevet aktiveret.

Graham Cluley fra Sophos kritiserer da også, at brugerne ikke bliver spurgt om godkendelse når de bliver tagget på Facebook-billeder. Du skal selv gå ind og ”untagge” i de billeder hvor du er blevet tagget.

”Mange folk føler at det er ubehageligt, at et site som Facebook lærer hvordan de ser ud, og bruger denne information uden deres tilladelse. Mange Facebook-brugere ved stadig ikke hvordan de skal ændre deres privatlivs-indstillinger på den rigtige måde, og de synes at hele systemet er forvirrende. Det er endnu sværere at bevare kontrollen når Facebook ændrer indstillingerne uden at fortælle om det,” siger Graham Cluley.

Hos Sophos kan man finde en detaljeret vejledning som beskriver hvordan man kan deaktivere den automatiske ansigtsgenkendelse.

Facebook har netop opdateret sit gamle blog-indlæg om ansigtsgenkendelse fra december sidste år og bekræfter her at funktionen nu er rullet ud i de fleste lande.

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse