Prisdumping skal give Toshiba comeback

Siden 1998 har Toshiba mistet fodfæstet på markedet for bærbare pc'er. Markedsandelen er faldet fra 30 til 4 procent. Ny landechef sænker nu priserne for at komme tilbage.

Pc-producenten Toshiba er klar med stærkt nedsatte priser på selskabets bærbare computere. Det sker i et forsøg på at komme tilbage på tronen på bærbar-markedet, hvor selskabet herskede i halvfemserne. I 1998 stod der således Toshiba uden på 30 ud af 100 solgte bærbare i Danmark. Ved udgangen af tredje kvartal 2003 er det tal faldet til fire ud af 100.

»Toshiba var for få år siden den største leverandør i Danmark, men er nu reduceret til en marginalspiller, fordi selskabet ikke formåede at tilpasse sig udviklingen,« fortæller analysechef Anders Elbak fra IDC og vurderer, at Toshiba skal gøre sig store anstrengelser for at genvinde fodfæstet.

Det erkender Toshibas nytiltrådte landechef i Danmark, Peter Skou, der overtog posten ved årsskiftet.

»Vi har i flere ligget nummer et på verdensplan, men er nu nummer tre. I Danmark er vi dog gået meget tilbage og er helt nede på sjettepladsen,« fortæller han.

Peter Skous mission er, at øge Toshibas markedsandel til ti procent inden udgangen af i år. I 2005 vil han tilbage i top-3. Recepten er nedsatte priser:

»Vores organisation har været skruet sådan sammen, at vi i Danmark købte computerne af vores europæiske hovedkontor og solgte dem videre til distributørerne, som igen sendte dem videre til forhandlerne. Det har gjort, at vi ikke har kunnet følge med prisfaldet,« fortæller Peter Skou.

Der hersker i øjeblikket en intens priskamp på bærbar-markedet ført an af Acer og HP. Fra marts 2003 til januar 2004 er priserne på bærbare i snit fladet omtrent 25 procent samtidig med, at man som kunde får mere for pengene.

Fra 1. januar er Toshibas hidtidige danske afdeling så at sige nedlagt, og i stedet er oprettet et datterselskab af det europæiske selskab i Danmark med navnet Toshiba Danmark . Herfra sælges direkte til distributørerne uden om det tidligere fordyrende led.

»Det giver prisfald på alle vores produkter. Hvor meget, det præcist bliver, er svært at sige, for det varierer fra model til model. Men prisfaldet er en anseelig procentsats,« uddyber Peter Skou og fortæller, at Toshiba som et led i comebacket for nyligt har fornyet sin salgsaftale med Elgiganten.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere