Prisdumping skal give Toshiba comeback

Siden 1998 har Toshiba mistet fodfæstet på markedet for bærbare pc'er. Markedsandelen er faldet fra 30 til 4 procent. Ny landechef sænker nu priserne for at komme tilbage.

Pc-producenten Toshiba er klar med stærkt nedsatte priser på selskabets bærbare computere. Det sker i et forsøg på at komme tilbage på tronen på bærbar-markedet, hvor selskabet herskede i halvfemserne. I 1998 stod der således Toshiba uden på 30 ud af 100 solgte bærbare i Danmark. Ved udgangen af tredje kvartal 2003 er det tal faldet til fire ud af 100.

»Toshiba var for få år siden den største leverandør i Danmark, men er nu reduceret til en marginalspiller, fordi selskabet ikke formåede at tilpasse sig udviklingen,« fortæller analysechef Anders Elbak fra IDC og vurderer, at Toshiba skal gøre sig store anstrengelser for at genvinde fodfæstet.

Det erkender Toshibas nytiltrådte landechef i Danmark, Peter Skou, der overtog posten ved årsskiftet.

»Vi har i flere ligget nummer et på verdensplan, men er nu nummer tre. I Danmark er vi dog gået meget tilbage og er helt nede på sjettepladsen,« fortæller han.

Peter Skous mission er, at øge Toshibas markedsandel til ti procent inden udgangen af i år. I 2005 vil han tilbage i top-3. Recepten er nedsatte priser:

»Vores organisation har været skruet sådan sammen, at vi i Danmark købte computerne af vores europæiske hovedkontor og solgte dem videre til distributørerne, som igen sendte dem videre til forhandlerne. Det har gjort, at vi ikke har kunnet følge med prisfaldet,« fortæller Peter Skou.

Der hersker i øjeblikket en intens priskamp på bærbar-markedet ført an af Acer og HP. Fra marts 2003 til januar 2004 er priserne på bærbare i snit fladet omtrent 25 procent samtidig med, at man som kunde får mere for pengene.

Fra 1. januar er Toshibas hidtidige danske afdeling så at sige nedlagt, og i stedet er oprettet et datterselskab af det europæiske selskab i Danmark med navnet Toshiba Danmark . Herfra sælges direkte til distributørerne uden om det tidligere fordyrende led.

»Det giver prisfald på alle vores produkter. Hvor meget, det præcist bliver, er svært at sige, for det varierer fra model til model. Men prisfaldet er en anseelig procentsats,« uddyber Peter Skou og fortæller, at Toshiba som et led i comebacket for nyligt har fornyet sin salgsaftale med Elgiganten.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil