Artikel top billede

Segway-opfinder vil ændre verden

Det elektriske løbehjul Segway er kun én af flere hundrede opfindelser fra amerikanske Dean Kamen, som lagde vejen forbi København i sidste uge.

Hvad er Ginger? Dette spørgsmål beskæftigede rigtig mange tilbage i 2001. Ginger var navnet på et mystisk produkt fra opfinderen Dean Kamen. Kun en lille kreds af indviede vidste, hvad det var. Men der blev spekuleret flittigt. Apple-chef Steve Jobs blev citeret for at sige, at den nye maskine vil ændre måden fremtidens byer ville blive bygget på. Amazons Jeff Bezos skød millioner i det hemmelighedsfulde projekt. Mystikken gjorde kun interessen omkring Ginger endnu større. For opfinderen var ikke en hr. hvem-som-helst. Dean Kamen havde allerede flere hundrede opfindelser på samvittigheden. Han havde blandt andet opfundet en mobil dialyse-maskine og tjent formuer på medicinsk udstyr.

Nu ville han så revolutionere den personlige transport. "It-milliardærer investerer i mystisk opfindelse", skrev ComON. Der blev spekuleret på, at Ginger kunne være et form for luftpude-fartøj, altså et transportmiddel uden hjul. Bill Gates lod sig rive med. Ginger vil forandre verden, lød budskabet. Man skulle næsten tro, at Ginger var en mirakelkur, der ville løse alle verdens problemer med ét slag. I december 2001 kom så den store afsløring - og de enorme forventninger gjorde, at det næsten ikke kunne blive andet end et antiklimaks. For der var trods alt kun tale om "et motordrevet fartøj med to hjul, der ligner en hånddrevet plæneklipper," som ComON skrev dengang.

Dean Kamen havde opfundet et nyt personligt transportmiddel, Segway, der styres med kropsbevægelser, som registreres af en trykfølsom ståplade. Læn dig forud, og farten sættes op, læn dig tilbage, og fartøjet stopper. Op til 100 gange i sekundet beregner fartøjets seks processorer den nøjagtige position og vejgreb og foretager en udbalancering, der skal sikre, at man ikke vælter. To batteridrevne elmotorer står for fremdriften, og Segway kan køre 25 kilometer, før den skal "tankes" op. Topfarten er på 20 km i timen.

Vi skruer nu tidsmaskinen frem til december 2009. Otte år senere er der solgt omkring 50.000 eksemplarer af Segway. Det kan lyde imponerende, men det er faktisk meget, meget lidt sammenlignet med salget af biler, knallerter, cykler og andre transportmidler. Og nej, Segway har ikke ændret den måde, byerne bliver bygget på. Et af de store problemer er prisen, der stadig ligger på den forkerte side af 40.000 kroner. Det elektriske fartøj har fundet mange nicher - det bruges af alt fra politifolk til Steadicam-operatører og som turist kan man mange steder leje Segway'er - men det er bestemt ikke hvermandseje. Og slet ikke i Danmark, hvor Segway faktisk er forbudt på offentlige veje.

Men Segway har en anden egenskab, som gjorde transportmidlet til det helt store samtaleemne og trækplaster i Forum i weekenden - den er grøn. Forstået på den måde, at det er elektricitet og ikke diesel, der driver fartøjet. Under klimatopmødet har bilfirmaerne travlt med at køre deres prototyper rundt i byen - Siemens udstiller endda en el-motorcykel på Rådhuspladsen - men Segway er et produkt, der allerede kan købes og faktisk har været på markedet siden 2002. Hvis bybilen udskiftes med en Segway kan co2-udledningen reduceres ganske markant - og det er noget, der vækker interesse i disse dage, hvor København er centrum for klimaforhandlingerne.

Segway-opfinderen Dean Kamen var da også rejst til Danmark for at deltage i Bright Green udstillingen i Forum - og ComON fik lejlighed til at møde det amerikanske opfindergeni, som selv bor i et nærmest sagnomspundet hus, der minder om det vi alle drømte om da vi har 12 år - hemmelige rum, vindeltrapper, snørklede gange og en stor dampmaskine i husets atrium.

Måske er det Dean Kamens hemmelighed - han er aldrig holdt op med at drømme. Hvor vi andre er vokset op og har opgivet vores barnedrømme, så har han gjort alle drømmene til virkelighed og beholdt en næsten barnlig fascination for teknikken. Han har bygget et fantasihus, han har licens som helikopterpilot og han får den ene ide efter den anden - her er der ikke langt fra ord til handling, og selv Kamen kan ikke svare på, hvor mange patenter han egentlig har. Han er manden, som stadig har bevaret sin indre dreng og heldigvis har glemt, at alle vores dejlige barnedrømme aldrig kan blive virkelighed.

Så ComON-journalisten der skrev om Ginger for otte år siden glæder sig selv som et lille barn til at møde manden, der beskrives som Amerikas mest produktive opfinder. Det er nu ikke ligefrem fordi Dean Kamens besøg står under en særlig god stjerne. Politiet har lagt en jernring rundt om Forum fredag og de første demonstranter bliver anholdt allerede om formiddagen. Interviewet må flyttes til Axeltorv og vi beslutter os for at tage en tur i pariserhjulet, hvor Dean Kamen veloplagt svarer på spørgsmål mens han nyder udsigten over København og formodentlig prøver at holde sin jetlag i skak.

Vi starter selvfølgelig med Ginger, altså Segway, og når man hører Kamen fortælle, så er det faktisk underligt at vi blev så overraskede i 2001.

"Det kom jo ikke ligefrem ud af det blå. Jeg havde brugt fem-seks år på at arbejde på en maskine til handicappede, der skulle give dem nye muligheder for at bevæge sig. Bare tænk på, at rullestolen er en 200 år gammel opfindelse, og den bruger man stadigvæk. Jeg mente bestemt, at jeg kunne opfinde noget bedre. Kan vi ikke give folk balancen tilbage og give dem en maskine, så de kan komme op at stå? Det blev til iRobot, der kan balancere og selv klatre på trapper. Nu gik det op for os, at denne fantastiske maskine faktisk også kunne bruges til andet end handicappede - hvad nu, hvis man fjernede sædet og to af de fire hjul? Vi havde lært en masse om, hvordan folk balancerer, og den viden ville vi bruge til at lave en platform for normale folk så de kan komme nemmere og mere miljøvenligt gennem byen," fortæller Dean Kamen.

Resten er historie, som man siger, men Segway er stadig ikke hvermandseje og bliver det heller ikke foreløbig. Men opfinderen mener at transportmidlet vil følge den samme udvikling som al anden ny teknologi - i starten er prisen høj og der sælges kun få eksemplarer, men så stiger volumen og prisen falder.

"Segway bruger teknologi som er på grænsen af det mulige. Vores gyroskoper og batterier er meget dyre i øjeblikket, men det vil ændre sig, ligesom vi har set det med computere og fladskærme. Jeg forventer at Segway vil følge den samme kurve som enhver ny teknologi, hvor vi får stadig højere ydelse til stadig lavere pris. Men det stiller også krav til de folk, der fastlægger love og regler for den offentlige transport. For 100 år siden kom der love om biler og fodgængere - man havde opdaget, at det nok ikke var så smart at de delte den samme bane. Men dengang var der ingen, der kunne forestille sig en opfindelse som Segway. Den er meget hurtigere end en fodgænger, men langsommere end et farligt køretøj. Så det er nødvendigt at bringe lovgivningen ind i det 21. århundrede og sørge for at den passer til dagens teknologi," siger Kamen med slet skjult henvisning til det danske køreforbud for Segway på offentlige veje.

Når man lytter til opfinderen kan man nemt få det indtryk, at han faktisk er hele to personer i én. Og han taler da også selv om, at han faktisk har to liv. I den ene verden er Kamen den seriøse opfinder, der har forbedret millioner af menneskers liv med sit medicinske udstyr. I den anden verden er han drømmeren, der aldrig blev voksen.

"I de sidste 30 år har mit dagjob været at designe meget sofiskeret medicinsk udstyr som insulinpumper og dialyseudstyr. Det betaler for mit andet job, hvor jeg drømmer om at skaffe elektricitet og rent vand til folk i den Tredje Verden - og gøre det på en miljøvenlig måde. Jeg drømmer også om at sprede viden og begejstre børn til at opfinde og udvikle. Derfor har jeg startet robot-konkurrencen First sammen med Lego. Lige nu arbejder vi med to små bokse, der skaffer elektricitet og renser vand - flere af dem er allerede installeret i en landsby i Bangladesh," siger opfinderen i den svævende kabine over København.

First Robotics Competion er vokset til at omfatte 1.500 hold med 37.000 skoleelever sidste år, som dystede om at bygge den bedste robot, og partnerskabet med Lego førte til, at Lego First League for de 9-16 årige blev startet i 1998. Her er det selvfølgelig Lego Mindstorms, der bliver brugt til at bygge robotter.

Pariserhjulet nærmer sig sin sidste omgang og den amerikanske opfinder-milliardær skal videre på sit lynvisit i Danmark. Journalisten bladrer febrilsk i sine spørgsmål. I en uge, hvor det er umuligt at tage to skridt i København uden at blive konfronteret med ordet "klima" fra en plakat, en løbeseddel eller en underlig skulptur, virker det næsten som om Dean Kamen kommer fra en anden verden. En bedre, renere, pænere verden, hvor forurening og klimaproblemer ikke eksisterer. Kan man overhovedet spørge sådan en mand om klimaet? Vi prøver ...

Der forhandles jo ude i Bella Centeret lige nu om klimaets fremtid. Er du optimistisk eller pessimistisk når det gælder vores fremtid?

"Jeg er ekstremt optimistisk for vores fremtid. Teknologien udvikler sig vanvittigt hurtigt. Bare se det her pariserhjul - det er udstyret med LED lys, som er meget strømbesparende. Så der kommer hele tiden ny teknologi, og der er heldigvis fokus på renere teknologi. Jeg ville sådan ønske, at jeg var et barn igen, og at jeg kunne starte forfra med alt den teknologi, der er på vej - fremtiden bliver meget spændende," siger den 58-årige Dean Kamen, der også er citeret for at sige, at verden befinder sig i et kapløb mellem katastrofe og uddannelse.

Og det er måske den største katastrofe af dem alle. At vi ikke alle kan være Dean Kamen. Barnets fantasi kender ingen grænser. De kommer først senere. De kalder det at vokse op. Et eller andet sted taber vi det, der har gjort Dean Kamen til super-opfinder. Måske skal vi bare lære at holde liv i det indre barn med sin ubegrænsede fantasi og kreativitet. Måske er det nok til at redde verden.




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

IAM-medarbejder

Boyum IT Solutions A/S

.NET Engineer with DevOps experience

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Testmanager med agilt mindset
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere